Wat kan ik doen om iemand een afgesproken bedrag te laten betalen?

Voor kennissen heb ik foto's gemaakt van hun pasgeboren baby. Hiervoor hebben we een vast bedrag afgesproken voor de reiskosten, foto's bewerken en dergelijke.
Nadat de foto's verstuurd werden, die ze mooi vonden, heb ik een Tikkie gestuurd.
Toen ze na een week nog niet betaald hadden, vroeg ik er naar en reageerden ze; De foto's vinden we niet leuk, de baby zit niet mooi en kijkt niet mooi.

Wat kan ik hier aan doen om alsnog het afgesproken bedrag (wat een onkostenvergoeding is) te krijgen?

1.7K
Edraket
2 jaar geleden
Als ze niet betalen, zou ik de foto's terugeisen.
Als ze die toch niet mooi vinden mag dat geen probleem zijn.
paulus811
2 jaar geleden
Fijne (ex neem ik aan) kennissen zijn dat! Ik zou nog vragen waarom ze dat niet meteen bij je hebben gemeld, maar vervolgens die lui laten barsten met hun lelijk kijkende baby erbij.
paulus811
2 jaar geleden
@Edraket, het zal hoogstwaarschijnlijk om digitale foto's gaan, die zijn lastig terug te eisen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Probeer te achterhalen of ze het geld momenteel niet kunnen missen. Stel desnoods een betalingsregeling voor. 15 euro per maand moeten ze toch wel kunnen missen?. Probeer een paar keer vriendelijk om ze het bedrag alsnog te laten betalen. Eventueel kun je nog onderhandelen, zodat je tenminste een deel terugkrijgt. Lukt dat allemaal niet, ga lekker verder met je leven. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal wel eens. Jammer maar helaas. Niet te veel energie insteken en lekker doorgaan met fotograferen. Kijk ook nog even kritisch naar je foto's. Hebben ze misschien gelijk? (Dat is alsnog geen reden om niet te betalen overigens).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
En als allerlaatste redmiddel, stuur een screenshot van je vraag op deze site, plus de antwoorden en reacties naar ze op. Wie weet lokt dat nog wat uit. Succes!

Antwoorden (2)

Dat is zuur.

Je kunt ze nog een mailtje sturen, met een gespecificeerde specificatie:
Reiskosten: € ….
Materiaalkosten € …..
Etc.
… Werkuren € 0,00

En hierbij uitleggen dat nooit afgesproken is dat ze niet hoefden te betalen als de foto’s tegenvielen. Jij hebt het puur uit vriendschap gedaan.

Als ze dan nog niet over de brug komen, heb je denk ik twee opties:
- het hierbij laten (Misschien zitten ze momenteel erg krap bij kas)
- als dit voor jou een te grote teleurstelling is, ze verder links laten liggen.
SimonV
2 jaar geleden
Heb je de afspraken op schrift staan? Dat hoop ik voor je, met een handtekening van jou en van hun erop. Ook mondelinge afspraken die je maakte zijn geldig, maar veel moeilijker te bewijzen. Je kunt het bedrag wat je afsprak nog een keer vorderen, per email of per brief, met het contract bijgevoegd, of onder verwijzing naar de afspraken die jullie maakten op datum.... Blijven ze weigeren om te betalen dan zit er niets anders op dan een deurwaarder in te schakelen en / of de rechter. Als het bedrag tenminste de moeite waard is, en de kosten van je vordering hoger zijn dan de kosten die je eventueel moet maken om het bedrag op te eisen.