Pasten fotolaboratoria en/of foto-ontwikkelcentra in 't verleden (en wellicht nog steeds) censuur toe op de foto's die ze afdrukken?

In de tijd van de fotorolletjes heb ik eens een rolletje laten ontwikkelen waar een paar foto's op stonden van legertanks die toevallig langs de weg stonden en die ik uit pure interesse op de foto heb gezet. Toen ik de ontwikkelde foto's terug kreeg zaten die van de tanks er niet bij. Was/is er beleid bij foto-ontwikkelcentra gericht op het 'censureren' (=niet afdrukken) van 'gevoelige' foto's (denk aan veiligheid, spionage, etc)? Of is de enige logische verklaring dat de foto's mislukt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is eigenlijk jammer dat je het destijds niet hebt gevraagd. De ontwikkelingscentrale had een uitleg moeten geven, waarom er bepaalde foto's niet bij je bestelling zaten.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat, nu en ook in het verleden, een fotolaboratorium foto's gaat bekijken, net zoals het onwaarschijnlijk is, dat je postbode de ansichtkaarten en briefkaarten leest.

Hoewel ik me het bij die tanks bijna niet kan voorstellen, zou het mogelijk zijn, dat je iets op een foto zet wat niet mag. Als ik mij goed herinner, stonden er rond de vliegbasis Soesterberg ook bordjes "verboden te fotograferen".

Maar toch zal het een fotowinkel of -centrale worst zijn wat jij op de foto zet, en om controles uit te voeren, daar is geen tijd voor. In dat geval zou zo'n centrale ook een verlengstuk van de overheid worden, en dat wil geen enkel bedrijf.

Bovendien lijkt me de beoordeling onmogelijk. Want een foto van een tank is geen probleem, hoogstens in een bepaalde situatie. Er zouden dan ook foto's van wietplantages, of andere illegale zaken uitgepikt moeten worden.

Ook nu zal gelden, dat als een medewerker toevallig iets ziet, wat echt niet kan (denk aan kinderporno) hij net zo zal handelen als een computerwinkel die een computer in reparatie heeft, of een internetprovider die strafbare zaken op je website aantreft. Hij zal aangifte doen. Natuurlijk zijn er meer voorbeelden, maar lijken me vergezocht. B.v. foto's van lijken of zo, die op een moord zouden kunnen duiden.

Kortom: het zal gewoon toeval geweest zijn, dat je foto's van de tanks niet zijn afgedrukt.