mijn paard staat stil tijdens longeren en reageert niet op zweep.

ik heb vanalles geprobeert tijdens longeren maar niks helpt ook wou ik vragen of iemand een tip heeft voor het rijden in het bos als ik op het bospad loop naar het bos toe loopt ze me om ver en draait ze om naar de manege terug ik heb het geprobeert onder het zadel en naast het zadel HELP AUB

Toegevoegd na 4 uur:
vroeger gingen we altijd alleen nu moet ik een een groep en als laatste of ertussen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele levensvorm houd van de zweep. En dat voor vermaak? Ziek in mijn ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zweep moet je zien als een verlengstuk van je arm om duidelijk te maken wat je vraagt. het is bedoeld als een hulp, niet als marteltuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens, net als je been een hulp is, je zit, je teugels.
bij de zweep hoef je vaak een paard niet eens aan te raken. anders is een tikje (kleine lichte aanraking) voldoende. even ter attentie roepen dus. zie het als een duwtje tegen de bovenarm van iemand die weg zit te dromen.
op de renbaan word de zweep wel anders gebruikt en ben het met deze tak van de 'sport' ook niet eens. bij de dressuur hoort je paard onspannen te lopen. foute hulpen (ook zweep) kunnen de hele ontspanning naar zijn grootje helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verplaats je eens in het paard... ik zou misschien ook genoeg hebben van jouw houding. Kijk eens goed naar hoe jij met je paard omgaat, in plaats van hoe je paard met jouw omgaat. Misschien ligt daar het antwoord..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omgang met een paard is een wisselwerking tussen paard en ruiter, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. als hier iets niet klopt krijg je dit soort dingen. een paard dat de ruiter niet vertrouwt geeft al eerder tekenen van 'onhandelbaarheid'. (dan zou je de longe niet eens vast kunnen maken, of niet op kunnen opzadelen/opstijgen) bij paarden is het zo dat ze bij elk persoon anders kunnen reageren afhankelijk van de signalen die je (onbewust) afgeeft.

Het beste antwoord

oei, gevalletje 'maling hebben aan' je zal meer overwicht moeten krijgen op deze dame.....

wat doe jij precies als het paard gaat staan bij het longeren of liever gezegd wat probeer je om haar voorwaarts te krijgen?
als ze weet dat je onzeker bent zal ze hier maling aan hebben.

maar een blikje erwten al geprobeerd?
een blikje (waar van die zuurtjes inzitten) vullen met erwtjes of steentjes. wil ze stil staan dan ermee rammelen en het geluid makeren wat je altijd maakt als ze voorwaarts moet (prrrr, sschhhhttt, kom op als het maar streng en gejaagd klinkt)
heeft ze wat duidelere signalen nodig mag je best wat stampij maken. (bewegen met je armen, met een zekere beweging richting achterhand lopen) zegt dit haar nog niets kan je de zweephulp gebruiken. een kleine aanraking op haar achterbeen zal in veel gevallen het reflex geven dat ze deze optilt of in het gunstigste geval in beweging komt.
een zweep betekent dus gewoon voorwaarts in dit geval.

het bospad retourtje...
hoe krijgt ze de kans om zich om te draaien? neemt ze het bit tussen de kiezen? zie je het aankomen? gaat ze ineens tegen de teugel lopen?

het beste is om haar voorwaarts te blijven rijden. gaat ze tegen de teugel lopen kan een hulpteugeltje uitkomst bieden.
voorkom dat ze zich omdraait. dit is makkelijker als ze op de beenhulpen reageert zodat je haar hiermee weer recht kan zetten. (kwestie van oefenen)
als ze niet naar links of rechts kan, en haar voorwaarts houd is er maar 1 weg, en die gaat pas retour als jij dat aangeeft, niet andersom

misschien vind mevrouw het wel leuk als ze weer thuis is.
dus niet meteen afzadelen maar in de bak thuis nog even lekker aan het werk zetten en haar goed doorrijden.
tijdje afstappen en dan pas op stal met een beloning of biks/hooi. thuis word dan wat minder aantrekkelijk :)

succes!!!!!

Toegevoegd na 13 uur:
feit dat buitenrit eerder geen probleem was geeft aan dat het niet aan het paard ligt. hulpen werken averechts als ze niet op de juiste manier, juiste moment, juiste intentie worden gegeven. een kuddedier, iemand MOET leiden dus trekt het paard zijn eigen plan. naast het paard helpt dus niet (gewicht, kracht, grootte)
interactie, omgang met en je rijstijl bijschaven is de enige manier om de oorzaak aan te pakken. hulp van iemand die hier meer zicht in heeft is noodzakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het andwoorden ik heb hier heel veel aan

Andere antwoorden (2)

Je hebt haar duidelijk niet in de hand. Probeer een vertrouwensband met je paard te creeren. Kan zijn dat ze bang is alleen (zonder andere paarden) het bos in te gaan. Zorg ervoor dat ze je gaat vertrouwen.
Kan ook gewoon koppigheid zijn. Dan moet je doorzetten. Erop en gaan met die banaan. Niets omdraaien en terug lopen. JIJ bent de baas.
Kunt ook proberen samen met een ander paard het bos in te gaan.
Enfin....kan een hoop oorzaken hebben. Dus een precies antwoord kan ik je niet geven.
Een paard van een kennis van me bleek slechte ogen te hebben. In het bos is het donkerder en daardoor zag het paard te weinig. Durfde daardoor het bos niet in. Zie je....Er kan van alles aan ten grondslag liggen. Zoek iemand met verstand (en zeker gevoel voor) paarden in je buurt en neem die mee. Die kan de situatie ter plekke beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat hier niet om vertrouwen maar om leiderschap.
gaan met die banaan zal niet werken. een krachtmeting met een paard legt je af. je zal het dus op een andere wijze aan moeten pakken. zeer waarschijnlijk is het geen lichamelijk probleem aangezien het paard in verschillede situaties gaat staan maar wel terug kan naar de manege
Misschien is het ondeugendheid en probeert ie je uit, maar het kan ook zijn dat ie misschien angstig is of je niet begrijpt. misschien kun je eens een ervaren ruiter mee laten kijken. iemand anders ziet misschien iets wat je zelf niet direct hebt gezien. het is belangrijk dat je doorhebt waardoor ie dat doet. een angstig paard straffen heeft vaak geen zin en kan het gedrag verergeren. Als het ondeugendheid is, moet je vooral duidelijk en consequent zijn. in elk geval, wees geduldig! suc6!