Hoe kan ik mijn oude hangklok weer laten slaan op het 1/2 en hele uur?

onlangs kocht ik een oude hangklok, maar de slag kwam niet gelijk met het uur waarop ze stond...ik heb de wijzers doorgedraaid tot op het uur waarop ze slaan moest en nu komt er helemaal geen klank meer uit. weet iemand hoe deze opnieuw en correct te laten slaan?

Picture for question
2.9K

Antwoorden (1)

Heb je eraan gedacht om ook het slagwerk op te draaien? Daarna kan je de wijzers doordraaien tot de klok gaat slaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Denk er wel om dat je bij het doordraaien, als je het uurwerk en het slagwerk hebt opgedraaid, de klok de tijd geeft om al zijn slagen te laten horen. Dus: stoppen bij ieder kwartier en de slagen aanhoren die bij de klokstand behoren en dan pas door naar het volgende kwartier/half uur/ kwartier/ heel uur enzovoort.
johny222
3 jaar geleden
bij deze is 't gelukt, maar de klok slaat nog steeds niet het juiste uur, hierbij kan ik een bevestigend antwoord geven aan " elder161 ", (bedankt !!)
johny222
3 jaar geleden
ik heb dit gedaan Ivana, en om de klok weer exact te laten slaan, heb ik de kleine wijzer een tweetal uur moeten terugdraaien....met als gevolg dat de klok nu wel juist slaat, maar dat de wijzer die het uur aangeeft, naar zijn onderste punt is gegaan, met andere woorden hij is losgekomen en nu kan ie niet meer vast mee draaien met de andere wijzer. weet iemand wat te doen in dit geval ?