Hoe kan ik GPS-informatie toevoegen aan mijn foto's?

Ik heb een Nikon D700. Die camera maakt het mogelijk, tijdens het fotograferen direct de GPS-coördinaten aan de foto toe te voegen.

Nu is de GPS-unit die Nikon daarvoor aanbiedt, nogal groot. Ook trekt hij de accu van de camera vrij snel leeg, als ik de gebruikerservaringen mag geloven.

Daarom denk ik erover een losse GPS-unit te kopen, die ik bijvoorbeeld in mijn rugzak kan doen. Die GPS-unit maakt via Bluetooth contact met een klein ontvangertje dat ik op de camera zet. Bijvoorbeeld van Aokatec:
http://www.aokatec.com/Shop.html .

Op deze manier kan ik, als ik het goed begrijp, al tijdens het fotograferen de GPS-coördinaten toevoegen aan de gemaakte foto's.

Een prima alternatief is het slechts bijhouden van een GPS-tracklog. Ik gebruik Lightroom, en dat kan GPX-bestanden inlezen. Het voordeel daarvan zou zijn (vermoed ik...) dat ik niets aan mijn camera hoef te bevestigen.

Wat is nu de beste manier om GPS-coördinaten toe te voegen aan mijn foto's? Mijn wensen zijn:
--  Geen of weinig invloed op de batterijduur van mijn camera.
--  Geen grote dingen op mijn camera hoeven schroeven.
--  Geen "gedoe" tijdens het fotograferen.

Het enige dat van belang is, is de positie. De richting waarin ik fotografeer hoeft niet te worden opgeslagen.

10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Er is een truuk om daar de GPS van je smartphone (als je die hebt) voor te gebruiken. Camera stuurt foto naar mobiel, mobiel voegt coördinaten toe in exif tags. Zie bijvoorbeeld deze app voor android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fujifilm_dsc.app.photo_gate

Of het handig is, geen idee...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helaas, ik heb geen smartphone. Verder wil ik de coördinaten toevoegen aan de raw-foto's, en of zo'n app dat kan... ?
Ik gebruik gewoon m'n Garmin, voor ik op weg ga schiet ik even een plaatje van de display (de tijd) van de Garmin zodat ik eventueel tijdsverschil tussen camera en gps kan corrigeren.

Thuis gekomen archiveer ik m'n foto's en sluit de tracklog in de zelfde map.
(Overbodig te vermelden:) bij de eigenschappen van de foto's staat de tijd wanneer deze genomen is, vervolgens ga ik naar de eigenschappen van m'n track, ga naar het zelfde tijdstip als van de foto, en kopieer de positie als naam van de foto.
Mijn foto heet dan b.v. 17-05-2013 afb173 N52 49.224 E6 27.514 wat met google makkelijk terug te vinden is.
Ik doe dit alleen bij "bruikbare" foto's en de eerste foto uit een serie van het zelfde onderwerp, omdat deze methode iet wat tijd in beslag neemt.
Omdat ik camera en gps al in m'n bezit had hoefde ik geen extra uitgaven te doen aan trackers o.i.d. en het voldoet aan jou "eisen".
Vergeet niet het tijdstip van je eerste foto van de display van de gps te controleren !!

Succes,