kan een fagot een akkoord spelen?

Ik ben nu bezig met het maken van een muziekstuk maken voor een Symfonie-orkest. onder de vele instrumenten zit een fagot. kan deze een akkoord spelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee. Maar meerdere natuurlijk wel.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee, er zijn wel fagotisten die wellicht een multiphonic uit hun instrument weten te halen, maar dat geeft niet hetzelfde effect als een akkoord spelen(het effect wat je wel zou bereiken met meerdere spelers.) Als je dus voor een orkest schrijft en je zou een multiphonic gespeeld willen hebben, zal je dat eerst even met de fagotist in kwestie moeten bespreken.
Als je die luxe hebt. Als het een stuk wordt wat je voor "iedereen" schrijft lijkt me dat problematisch.
Daarnaast moet je dat geluid van een multiphonic willen hebben. Het heeft namelijk nogal een apart geluid op zijn minst.
https://www.youtube.com/watch?v=OEXCBYuInnQ Iemand in de comments over hetzelfde soort trucje maar dan met een klarinet:
"Note it will sound like a dying cat, and it’s supposed to."
"Let wel: Het klinkt als een stervende kat, en dat is de bedoeling"

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Met een bepaalde vinger- en blaastechniek is het mogelijk om twee of meer noten tegelijkertijd te spelen. Meer dan drie noten tegelijkertijd spelen is moeilijk.
Eigenlijk noem je dat een multiphonic. Het is een speciaal soort combinatie van tonen, meestal op een blaasinstrument of snaarinstrument. Door bepaalde extended technique-grepen toe te passen in combinatie met overblaastechnieken of gelijktijdig keelzingen of grommen kan meer dan één toon tegelijk worden geproduceerd, als een soort akkoord. De klanken die ontstaan zijn niet puur, maar een vermenging van grondtonen en boventonen en interferentie.
Hier staan wat voorbeelden van multiphonics, inclusief vingerzettingen en notatie:
http://www.leslieross.net/multies1T.html
Hier hoor je het geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=LNNA0juTz_o
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thanks! fijn maar in een andere reactie staat dat het niet kan. hoe zit dat?
Amadea
4 jaar geleden
Wat in de reactie staat klopt. Een akkoord bestaat uit drie of meer verschillende tonen. Dat is onmogelijk door een persoon te produceren op een fagot.
SimonV
4 jaar geleden
Vandaar mijn toevoeging. Je kunt het beter een multiphonic noemen.
Amadea
4 jaar geleden
Een multiphonic is geen akkoord.
Nee, een fagottist kan in z'n eentje geen akkoord spelen.

Een akkoord bestaat uit ten minste drie tegelijkertijd gespeelde tonen. De eerste noem je grondtoon, de tweede de terts en de derde kwint. Dat maakt samen een drieklank. Vaak wordt er nog een vierde toon bijgevoegd, of tonen worden verhoogd of verlaagd om meer spanning te produceren.

Instrumenten waarop akkoorden kunnen worden gespeeld zijn toetsinstrumenten (piano, orgel, keyboard, synthesizer), gitaar en harp. Instrumenten waarop dat niet kan worden melodie-instrumenten genoemd.

Een fagot is een melodie-instrument.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een akkoord is de samenKLANK van drie of meer tonen die zodanig samenklinken dat zij voor het muzikale oor samensmelten tot een gestalte. Dat kan dus ook een multiphonic zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_(muziek) Het idee om akkoorden te spelen op een melodie-instrument lijkt misschien contra-intuïtief, maar is tegenwoordig volledig mainstream.
http://robinseletsky.com/multiphonics/
Amadea
4 jaar geleden
Er mankeert toch echt wat aan de oren van personen die daarin akkoorden menen te horen...
Amadea
4 jaar geleden
En een tuba kan dus net zo min als een fagot een akkoord spelen. Want ook een tuba is een melodie-instrument. Blijkbaar is dat vraagsteller nog niet duidelijk, aangezien hij daar nu een tweede vraag over gesteld heeft. Alleen op toetsinstrumenten (piano, orgel, keyboard, synthesizer), gitaar en harp zijn akkoorden ten gehore te brengen.
SimonV
4 jaar geleden
Natuurlijk is dit vraagsteller duidelijk. Maar hij bedoelt gewoon: samenklanken voor blaasinstrumenten. Of je dit nu akkoorden of multiphonics noemt maakt hem dus niet uit.
LeonardN
4 jaar geleden
@SimonV Je kan die twee niet echt goed met elkaar vergelijken.
Een multiphonic is meer een trucje wat wellicht een paar fagottisten kunnen. Daarnaast is het een vrij beperkt trucje. Je kan er niet even een D-akkoord mee spelen (of wellicht toevallig iets wat er op lijkt, maar dan zal een C-akkoord of een E-akkoord niet zomaar kunnen. De vrager wil een stuk gaan schrijven. Deze kan dus niet in het wilde weg akkoorden gaan schrijven voor de fagot (of er moeten er 3 aanwezig zijn zodat ze met elkaar een akkoord kunnen spelen). Je zal al samen moeten werken met een fagottist die aan kan geven welke multiphonics deze goed kan spelen. Als je dat al wil horen in je stuk, want het klinkt nergens naar. Het is meer iets voor "Vrije Geluiden" waarbij een soloist dat in een stuk verwerkt lijkt me.
https://www.youtube.com/watch?v=yMvvgTTCP-E
Het lijkt meer een alternering van klanken dan een samenklank. De vrager kan dus zeker niet akkoorden schrijven zoals voor viool/piano/gitaar.
SimonV
4 jaar geleden
“Een multiphonic is meer een trucje wat wellicht een paar fagottisten kunnen.”
Verdiep je eerst eens in het onderwerp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiphonic
Moderne componisten schrijven in hun partituur soms multiphonics voor bepaalde blaasinstrumenten. Zo gebruikte Carl Maria von Weber deze techniek al in hoorncomposities, in de aanloop naar zijn bekende concertino voor hoorn en orkest uit 1815.
Voor zulke stukken is het vereist dat de blazer de techniek beheerst. Er zijn speciale handleidingen voor geschreven.
VS noemt dit gemakshalve akkoorden, het zij zo.
LeonardN
4 jaar geleden
Je reactie bewijst precies mijn punt.
"Moderne componisten schrijven..."
Moderne idd want dergelijke technieken waren niet eens bekend vroeger. "Voor zulke stukken is het vereist dat de blazer de techniek beheerst. Er zijn speciale handleidingen voor geschreven."
Dat is dan dus heel wat anders dan een akkoord schrijven voor een gitarist. Die met de eerste les een akkoord leert spelen (of anders de tweede). Multiphonics en akkoorden zijn niet hetzelfde.
Je kan niet zomaar een C-majeur akkoord schrijven voor een fagot stuk en er dan vanuit gaan
-dat jouw fagotist dat kan spelen (anders dan bij een pianist/gitarist, die dat hun hele carrière al doen)
-dat dat überhaupt een te spelen multiphonic is
-dat dat dan hetzelfde klinkt als drie fagotten die de drie losse noten van dat akkoord spelen
Amadea
4 jaar geleden
Wat maakt dat jij veronderstelt dat vraagsteller geen akkoord maar een ingewikkeld multigeluid bedoelt, SimonV? Ik concludeer dat hij niet begrijpt wat een akkoord is, door voor de tweede keer te vragen of een melodie-instrument een akkoord kan spelen.