wat is scaldyl en Arlitt ?

heb hier wol breigaren Barana van 3suisses, waar opstaat 60% Scaldyl en Arlitt. Wat de overige 40% zijn staat niet vermeld. Ze kunnen me geen antwoord geven omdat ze geen briwol meer verkopen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Scaldyl heeft alle voordelen van wol (warmte, zachtheid) en het onderhoudscomfort van een moderne vezel.

Arlitt kan ik niet vinden, wel Marlitt. Dat is 100% viscose, met de glans van zijde.

Beide soorten garen zijn dus geen wol maar kunstvezels. Ik heb een sterk vermoeden dat de overige 40% van de samenstelling van die Barana van 3Suisses wél gewoon (scheer)wol is. Anders zou het vast geen breiwol hebben geheten.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Scaldyl is de naam van een textielfabriek die wollen garens maakte (vergelijk bijv. Terlenka) . De firma Fabelta Acaldyl in Belgie bestaat nog, en zit in de textiel (spinnerij) maar het is de vraag of dat ook de oorspronkelijke fabriek is. Begin jaren 80 opgericht ; het zou kunnen.

Arlitt is niks meer over terug te vinden, maar dat zou een merk van Saldyl kunnen zijn geweest.

Barana zal gewoon de merknaam / het type garen zijn geweest. Die namen hebben maar zelden een verduidelijkende betekenis ;-)

Op oude (nog niet eens per se heel oude) wol geeft het percentage op het etiket vaak alleen het percentage WOL aan, dus 60 % wol. Je kunt gevoeglijk aannemen dat de overige 40 % een kunststofvezel is (een of andere vorm van polyamide), acryl of polyester, iets wat het stevigheid geeft.

Misschien kun je , om te achterhalen wat het voor garen is, nog het beste een brandproefje doen. Brosse as en de geur van verbrand haar betekenen wol (dierlijke vezel), harde as kunststof, en eventueel zachte as plantaardige vezel (maar die vermoed ik hier niet in).