Ik weet niet het verschil, maar ik weet wel dat de rivierdonderpad beschermd is.

Revierdonderpad.

Kop lijkt op die van een pad.
Opvallend grote borstvinnen, gladde ongeschubde huid.
Lengte 10 tot 15 cm, max 18 cm.
Kleur bruin en zwart gemarmerd.
Paait maart- mei; eieren in nesten onder stenen, bewaakt door het mannetje.
Eet insektenlarve, viseitjes en- broed.
Leeft in helder, zuurstofrijk water van beken, maar merkwaardig ook bij de stenige beschoeiing in de brandingszone van meren en plassen.
Zeldzaam; vooral in het beekmilieu sterk achteruitgegaan.
Plaatselijk vooral ook in het IJ selmeer.

Toegevoegd na 18 minuten:
Dit is het enige wat ik op internet kon vinden, waar de zwartkopgrondel in genoemd is, maar verder heb ik hem op de site niet zien staan, maar meschien staat ie wel ergens.
Je hebt daar een vissen lijst en een rode lijst, maar zie daar helemaal geen enkele grondel staan, want er zijn nog meer soorten, maar er staat er helemaal geen ?

http://www.visserslatijn.nl/records/index.html

Toegevoegd na 25 minuten:
Hier heb je nog wat over de algemene grondel, maar als ik de zoekfuncie gebruik, krijg ik weer geen zwartkopgrondel.
Weet je zeker dat ie bestaat ? is het niet meschien ee andere naam voor de zelfde vis.
Als je de Latijnse naam hebt kom je verder.

http://wapedia.mobi/nl/Grondels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het volgens mij helemaal goed.