Hoe heet deze handwerktechniek? Haken over een stramien.

Ik heb ooit, uit een oude Ariadne o.i.d., een vloerkleedje gemaakt. Het was in de vorm van een koe.
Het werd met zwart en wit garen over een stramien gehaakt, met een haaknaald. Dus niet borduren of knopen.
Ik meen dat het iets heette als "taboureren"
Ik kan er helemaal niets over vinden.
Misschien weet iemand wat ik bedoel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat is tamboereren. Feitelijk haak je gewoon een ketting lossen DOOR de stof heen. Dat kan stramien zijn, maar ook haakwerk. Je hebt er ook alleen maar een haaknaald voor nodig.Soms een borduurring als je echt hele voorstellingen wilt maken.

Het makkelijke van tamboereren is dat het heel snel gaat, en heel makkelijk weer uit te halen is als het fout is. Het ziet er uit als zijnde geborduurd met een kettingsteek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het inderdaad.
Als je tamboereren opzoek, krijg je eigenlijk alleen maar "trommelen".
Zelfs op hobbydoos ben jij de enige die dat woord schijnt te kennen.
Nu nog op zoek naar patronen.
Nu heb ik natuurlijk spijt dat ik die grote stapel oude handwerkboeken ooit heb weggegooid.
Hoewel, het moet te doen zijn een leuke kleurplaat ofzo,
over te brengen op stramien en dan in te vullen. Waarom zou het zo in de vergetelheid zijn geraakt?
Juist omdat het zo simpel is is het toch een ideaal aan te leren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de term eerlijk gezegd voornamelijk uit oude handwerkboeken (oud=hippietijd ; 60-70). Ook stramienhaken of stramien haken wordt het wel genoemd, maar wederom : vrijwel geen (eigenlijk gewoon : geen) hits in het Nederlands. Heel vreemd, omdat ik het al mijn hele leven ken EN doe.
Dan hebben we nog de term ophaken (die helemaal geen juiste hits geeft, terwijl we het in patronen vaak wel zo gebruiken). En natuurlijk haken op (niet aftelbare) stof ; dat zie je eigenlijk alleen nog maar terug op mooie museumstukken - en dan vaak WEL met de vermelding 'getamboereerd'. Dat het Zo onbekend geworden was, was ik me eerlijk gezegd niet bewust. Zelfs naaldbinden - wat toch ook maar weinigen beheersen - is momenteel bekender en populairder. Werk aan de winkel ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het een volwaardige handwerktechniek, maar dan niet in de categorie haken doch in de categorie borduren. In musea vind je nog echte 'tamboereernaalden' (heele fijne haaknaalden).
http://www.mijnpakkiean.nl/index.php?lang=_nl&f=ad&id=2451 De meeste en mooiste hits krijg je nog als je googelt op getamboereerd, en dan kiest voor afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft hier nu een min voor? Ja, ik zag er heel fijn kantwerk van.
Maar dat dat iets te maken had met mijn koeienkleed kwam niet bij mij op.
Net zoals dat haken over een breiwerk: nooit als tamboereren gezien. Ik ga maar eens op zoek naar een stuk grove stramien om dat al tamboererend te bewerken met mijn voorraad tarn. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Je bedoeld waarschijnlijk "tamboereren"