Wie kan mij een duidelijke uitleg geven hoe ik met twee kleuren breien (jacquard) bij dit patroon?

Hoe moet je dat doen?
Wanneer moet je met de draad voor de sterren beginnen?
En wat is het beste? Om voor elke ster in de naald een aparte bol te nemen?
En hoe zorg je ervoor dat de lussen van de draden waarmee je dan niet mee breit alleen aan de achterkant blijven (als je aan de voorkant breit?!

Toegevoegd na 1 minuut:
M1 en M2 zitten hier op de afbeelding aan elkaar. Mar die worden dus los van elkaar gebreid.

Ik heb het over M1!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Elk hokje is één steek, de lichte kleur is de hoofdkleur, de donkere kleur de bijkleur.

Je zet gewoon op en breit een paar naalden in de hoofdkleur (zie patroon). Pas wanneer het eerste figuurtje begint, pak je de tweede kleur en breit het aantal aangegeven steken in kleur 2. De draad voor kleur 1 laat je gewoon meelopen. Dan weer ene paar steken met kleur 1, waarbij je kleur 2 laat meelopen en dan weer kleur 1 etc. Je neemt de beide dragen dus de hele pen gewoon mee, en laat ze altijd aan de achterkant van het werk (de voorkant als je averecht breit) hangen.

Als je meer dan 4-5 steken met de ene keur breit, kun je in plaats van een lange lus beter de draden onderweg een keertje om elkaar heen slaan om geen te lange lussen te krijgen.

Al die meegevoerde draden zorgen ervoor dat jaquard (of eigenlijk : fair isle) breiwerk dikker en minde elastisch is dan gewoon breiwerk.

Het beste wat je kunt doen is eigenlijk : gewoon doen. En dan niet beginnen met een trui in maat 48, maar met een 'pannelap' ofzo. Het is namelijk in principe heel leuk en makkelijk werk, maar je moet wel even handigheid krijgen in het meevoeren en om elkaar heen slaan van de draden (zonder op een gegeven moment de wol honderd keer om elkaar heen geslagen te hebben - maar eerlijk gezegd overkomt dat me nog stééds regelmatig :lol: .

De lussen aan de achterkant houden is trouwens geen probleem ; daar zitten e automatisch, omdat aan die kant je wol hangt.

Kijk vooral ook naar instructieflimpjes op youtube ; die zeggen meer dan 1000 woorden en 100 boeken. Googelen op 'fair isle knitting' levert uren kijkmateriaal op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pak VOORAL NIET voor elke ster een bolletje !! Dan ben je aan het Intarsia-breien (eigenlijk beodled voor grotere vlakken) en dat is VEEEEEL moeilijker om mooi te krijgen.

In veel filmpjes breien ze 'Duits' , met de draden over de linkervinger, maar met loshangende draden over de rechtervinger wil prima hoor, zoniet makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, let maar eens goed op, als je een hele toer averecht breit, hangt je draad aan de voorkant, tegen je aan. Maar dat is en blijft wel de 'achterkant', de 'lelijke' kant van het werk natuurlijk. Okee, fair isle breien gaat wel lekkerder in het rond (alleen recht) , maar heen en weer is ook goed te doen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je dus nooit aan de verkeerde kant breien ; als je rond breit, brei je NOOIT aan de achterkant. Rond is rond, één heeeeeeeeeeeeeeeele lange, spiralende toer. Makkelijker juist, want dan zitten de draden gewoon ALTIJD aan de achterkant. Pas wanneer je aan de spit voor de mouwen begint zou je recht moeten gaan breien. En dan is het dus een kwestie van : als je averecht breit, moeten de draden naar je toe gericht zitten - op de verkerde kant van het werk. Ik begrijp eigenlijk eerlijk gezegd niet precies wat je niet snapt. Wellicht kun je beter eerst nog wat basis- brei-ervaring (met rond en recht breien) opdoen om ook 'feeling' voor het werk te krijgen, voor je aan iets best wel lastigs begint ? Je houdt de draden gewoon ALTIJD aan dezelfde (achter)kant van het werk, hoe je ook breit, en of die achterkant nu naar je toe of van je af zit. Ik zou echt niet weten hoe ik dat duidelijker uit moet leggen :S Heb je al een paar flinke proeflappen gebreid waar het patroontje in voorkomt ? Zowel rond als recht ?

Andere antwoorden (1)

Je begin met de draad voor de sterren bij het eerste kruisje van de ster.
Dus dan maak je een steek in de nieuwe kleur.

http://www.youtube.com/watch?v=FGfDgtAaFK4&noredirect=1

Brei je aan de voorkant dan hangt de draad van de andere kleur gewoon aan de achterkant.

http://www.youtube.com/watch?v=MqLtOyQCsA0&feature=related&noredirect=1

Ik zou niet voor iedere ster een andere bol nemen, maar iedere keer de draad die je niet gebruikt losjes aan de achterkant meenemen.
Het mooiste is als je die ongebruikte draad af en toe in een steek meeneemt, zodat je niet van die lange lussen krijgt.

Proeflapjes maken!

Filmpjes bekijken!
http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=256&sort=2&thumbnails=on