Kun je mooi leren tekenen als je trilt?

Vroeger vond ik het altijd leuk om iets te tekenen. Maar ik het kon het nooit netjes omdat ik tril met mijn handen. Dus op een evenement vond ik er niets meer aan omdat het altijd slordig was. Nu lijkt het mij leuk om netjes te leren tekenen. Hoe kan ik dat het beste leren?
Zou graag mensen en dieren willen tekenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Begin met bijvoorbeeld een stift met dikke punt. Teken grote omtrekken, dus niet te klein. Maak jezelf eerst 'los' door wat te krabbelen en dus nog niets figuratief.
Probeer daarna met potlood wat preciezer te tekenen. Trek desnoods iets over. Dat lijkt kinderachtig maar daar leer je wel van. Probeer ook verschillende materialen uit, dus pen, krijt, penseel en verf, inkt, en dergelijke om te merken waar je het prettigst mee werkt.

Er zijn diverse boeken te koop of te leen op tekengebied. Een voorbeeld:

Tekenen voor dummies / Brenda Hoddinott ; [vert. uit het Engels: Lonneke Dortmans ; red.: Fontline]
Amsterdam : Pearson Addison Wesley, cop. 2008
XIV, 311 p : ill ; 22 cm
Technieken, oefeningen en tips voor het tekenen van stillevens, planten, landschappen, dieren en mensen.
ISBN 9789043016094

Voor een onvaste hand weet ik echter geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oplossing voor een onvaste hand is rust en ontspanning. Leg daarom je had op het papier zodat deze rust. probeer niet te ver te gaan met tekenen zonder je hand te verplaatsen. Hoe meer oefening, hoe meer rust je hand zal gaan vinden en hoe zekerder je lijnen zullen worden.
Probeer dus in het begin niet om ingewikkelde na te tekenen, maar probeer vooral losjes lijnen te trekken. Daarna S- lijnen, daarna cirkels, en daarna pas complexere vormen.