Hoe zorg ik er voor dat ik geen spierpijn krijg van breien?

Ik ben bezig met een trui. Op een of andere manier brei ik te krampachtig: het werkje is niet te strak maar ik krijg er spierpijn van in mijn schouders en vingers. Hoe leer ik mezelf om meer ontspannen te breien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warming up :)

Het beste antwoord

Als je zogenaamd continentaal leert breien, belast je je schouders en armen veel minder. Op YouTube vind je er wel filmpjes over. Ik ben helemaal overgestapt op deze manier van breien en heb nergens last (meer) van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik eens uitproberen! Ik hoor wel dat ik het niet in het zelfde breiwerkje moet doen, want het wordt er nogal wat losser van. Goh, dat ik dat zelf niet had kunnen bedenken... Ook een goede tip voor mijn moeder met haar carpaaltunneltjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Zelfs m'n moeder is nu 'om'!

Andere antwoorden (3)

Lastig, zelf had ik het in het begin ook. Je bent zo intensief bezig met dat die steken niet vallen..( ik althans )

Wat ik deed was telkens als ik kramp/pijn voelde even het werkje op mijn schoot neerleggen, ontspannen door even mijn nek en schouders te draaien en mijn handen en als het bloed terugvloeide ging ik weer enthousiast aan het werk. Al gelang de tijd kon ik steeds rustiger gaan breien en omdat het me beter af ging, had ik steeds minder tussentijd nodig en nu brei ik tot ik geen zin meer heb, en niet tot ik spierpijn heb.

Breise!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 tips:
Ik heb laatst gelezen dat bewust ontspannen helpt tegen chronische spierspanning. Dus bijv. elke tien minuten even een minuutje of twee bewust je spieren ontspannen.
En ter voorkoming van RSI geeft men als tip:regelmatig even iets anders doen. Dus kopje thee zetten, artikeltje lezen, kat kroelen of iets dergelijks.
Hoop dat je er wat aan hebt.
(Ps. Ben jaloers dat je kunt breien. Het lijkt me een heerlijke bezigheid, maar ik kan het echt niet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat had ik ook op het begin maar mijn vriendin gaf mijn een tip die hielp: ga tegen een kussen zitten waar je rug in een goede vorm is, ontspan elk kwartier, en leg anders je arm op een andere kussen of tafeltje. dit kan helpen maar als je het een tijdje doet word het steeds minder.
ps. krijgt er wel spieren van hihi.
succes!