Mag je nu vissen in de gesloten tijd of niet?

Voor sommige vissoorten geldt een gesloten periode. Dit betekent dat je die vissoort in die periode niet in bezit mag hebben. Anders gezegd, vissen van deze soorten moeten na eventuele vangst in de betreffende periode altijd direct in hetzelfde water worden teruggezet.

Let op: bij de gesloten tijden voor vissoorten is dus geen sprake van een verbod om in de betreffende periode gericht op die soort te vissen. Zo'n verbod zou ook niet zijn te handhaven want dit zou eenvoudig zijn te ontduiken door te zeggen dat je op een andere vissoort vist. Ook zou een visser bij zo’n verbod het risico lopen bekeurd te worden als hij per ongeluk zo’n soort in die periode vangt. De gesloten periodes voor vissoorten zijn daarom geformuleerd in de vorm van een directe terugzetplicht voor die soort in een bepaalde periode.

Ik ben nu echt in de war, want ik hoor wel eens dat je hier niet op mag vissen in de tijd van maart tot juni.

En ik wil dus géén meningen horen maar feiten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het dus over vissen op baars en snoek

Antwoorden (1)

Er mag niet gevist worden op roofvis. Je mag niet vissen met een spinner of een pier of ander aas waarmee doorgaans roofvis gevangen wordt. Als je een baars of snoek vangt met een made, dan wordt je geacht deze vis onmiddelijk terug te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vissenmetkunstaas.nl/gesloten-seizoen-voor-de-roofvis/
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je mag wel op snoek vissen maar dan zonder kunstaas?
ronron1212
11 jaar geleden
Nee daar mag je dus niet op vissen. Zie het antwoord van jc54 Als je een baars of snoek vangt met een made, dan wordt je geacht deze vis onmiddelijk terug te zetten.