Ik ben op zoek naar rollen stevig patroontekenpapier. Maar ik kan het niet vinden, iemand een tip?

Het gaat erom dat de patronen vaak te gebruiken zijn, dus niet van dat slappe doorzichtige papier, alvast dank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

je zou ook de patronen kunnen plakken op karton, dat is stevig en je kan ze oneindig gebruiken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Patronen kan je ook uittekenen op stevig tafelzeil, dat op de rol wordt verkocht bij huishoud- en stoffenwinkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het doel / nut van patroontekenpapier, is dat je de aangegeven patroonlijnen kunt overtrekken EN dat het patroon eenvoudig op de stof gespeld kan worden.

Wil je er een herbruikbaar basispatroon van maken, dan kun je het beste gewoon het patroon overnemen op dik, stevig etalagekarton.
Dat speldt natuurlijk voor geen meter, maar een beetje ervaren naaister (ik ga er van uit dat je dat in dat geval bent), kan het dan gewoon op de stof leggen, overnemen met kleermakerskrijt en dan met de benodigde naadtoeslag knippen. Sommige naaisters maken de basispatronen inclusief naadtoeslag, maar persoonlijk doe ik het liever zonder.

Stevig karton (karton dat heleMAAL niet buigt is eigenlijk nog beter dan etalagekarton) en eventueel kun je het ook nog plastificeren. Etalagekarton vind je in de boekwinkel. Dikker karton kun je vaak uitstekend uit dozen enzo knippen. Dat is wel een beetje knippen en plakken, maar als een patroon eenmaal klaar is, kun je het inderdaad onbeperkt gebruiken.

Wil je het echt mooi (en naai je bijvoorbeeld echt voor je beroep) dan is het ook heel mooi de basispatronen uit dun plastic ('tassenbodemplastic' ) te knippen. Daar is echter best heel lastig aan te komen.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.kunststofshop.nl/