Hoe brei ik sjaal zonder dat de zijkanten omkrullen?

Mijn zus breit veel sjaals voor de familie maar iedere keer heeft ze het probleem dat de zijkanten gaan omkrullen. Andere steek gebruiken helpt niet. De zijkanten om haken helpt ook niet. De sjaal naderhand persen met de strijkbout helpt ook niet. Vooral sjaals in tricotsteek hebben dat. Hoe kan zij dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere steek gebruiken helpt wel, zolang je ze maar afwisselt ;-)

Het beste antwoord

Door een steek te gebruiken die aan beide kanten van de sjaal precies hetzelfde is.
Geschikte steken voor een sjaal zijn boordsteek, (x recht, x averecht), ribbels (alle pennen recht), en gerstekorrel (1r, 1v, teruggaande naald precies tegenovergesteld).

Zodra je een trui in een tricotsteek gaat breien, dus met een goede en een verkeerde kant, zal die gaan krullen als de ziekte, en daar helpt helemaal niets tegen.

Het enige wat je KUNT proberen met een tricot sjaal, is dee helemaal op een lap stof stikken. Niet alleen de randjes, want dan wordt het alsnog een holle pijp, maar echt de hele sjaal op de stof bevestigen. (lijm, kleine steekjes oid). Moeilijk om dat echt mooi te krijgen.

Het is nu eenmaal een basisgegeven ; sjaals brei je in een tweezijdige OF een dubbele steek.

Breit ze graag motieven in trico in de sjaals, dan zou ze zich eens moeten verdieen in het dubbelbreien. Dan heb je OOK tricot (met twee goede voorkanten), lekker dik, en krult niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Het is een erg leuke techniek om te doen trouwens ; ik heb zo nog geen sjaals gemaakt, maar wel bergen pannenlappen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik weten waar deze min voor is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De optie om aan beide kanten dezelfde steek te gebruiken lijkt me de meest logische oplossing.

Andere antwoorden (3)

Door de zijkanten (ca. 5 cm breed) alleen maar rechts te breien. Maar dan voelt de sjaal niet meer zo lekker zacht aan, aan de zijkanten, omdat die daardoor een beetje stug en ribbelig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de goede kant alle steken gewoon breien, aan de verkeerde kant (averecht) de eerste en de laatste steek afhalen, dus niet breien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit voorkomen door dubbel te breien. Wil je niet zo'n dikke sjaal, dan moet je zorgen dat je een breipatroon hebt wat een reeks gewone steken heeft aan de zijkant van de sjaal. Op google staat veel of kijk eens op sjaal-breien.nl (zie bron-vermelding), daar staat alles erg duidelijk uitgelegd.