hoe kun je het best mos verwijderen tussen de rozenstruiken?

In mijn tuin die op het zuiden ligt, groeit enorm veel mos tussen de beplanting. Het mos groeit zelfs omhoog in het bed met rozen. Er staan verder hosta, brem, bodembedekkers, een paar kleine conifeersoorten en lei,fruitboompjes. Ik heb geprobeerd de meeste mos met mijn handen te verwijderen maar ik merk dat er nog stukjes zijn blijven zitten. Verder heb ik geschoffeld en Cacaou doppen gestrooid om zo de grond losser te maken in de hoop dat het droger wordt. Ik vermoed dat de mosgroei is ontstaan omdat er weinig licht op die plekken komt vanwege de bomen die mijn buurman zowat op de erfgrens heeft gezet. Die bomen staan er inmiddels al weer zo'n 10 jaar. Er staat ook een muur aan de westkant. Ook daar veel mos. Wat moet ik doen om voor eens en altijd van de mos af te komen. Het groeit zelfs in potten met planten. Ik heb gelezen dat mos moeilijk te verwijderen is vanwegen sporen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik zou kalk strooien, maar dat moet je wel jaarlijks herhalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor je advies. Ik vraag me alleen af of kalk geen gevaar vormt voor de andere planten en dan met name voor de rozen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel planten houden niet van kalk, maar de vraag hier ging over rozen.

Het beste antwoord

Mos ontstaat vooral als de zuurgraadvan de bodem niet goed is. Je kunt dit eventueel laten testen bij een tuincentrum, of zelf testen met een setje wat in de meeste tuincentra te koop is. Kalk strooien helpt om de zuurgraad te herstellen en bevordert tevens de groei van je rozen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@JanJ2002 hoe haalt hij nu dat mos weg?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zijn vraag was (laatste zin): wat moet ik doen om voor eens en voor altijd van mos af te komen? Mos dat er al zit, zul je inderdaad gewoon met je handen weg moeten halen, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je voorkomt dat er weer opnieuw mos groeit
ronron1212
6 jaar geleden
Met de hand weg halen dus dat is het antwoord. Dan komt dus de behandeling om te voorkomen indien gewenst.@JanJ2002
Inekez1
6 jaar geleden
+ Als je consequent elk jaar kalk strooit, gaat op den duur ook het mos vanzelf weg. Maar eerst verwijderen met handen, harkjes of een oude vork gaat natuurlijk sneller.
Rozen houden van kalkhoudende of neutrale grond. Brem ook. Fruitbomen niet te veel kalk, maar ook zeker niet te zure grond. Hosta doet niet zo moeilijk over zure grond, maar doet ook niet moeilijk als je die wat kalk geeft. Bij de coniferen voorzichtig met kalk, die hebben liever wel een wat zuurdere grond en kunnen (net als mos) niet goed tegen teveel kalk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Inekez,
Geweldig bedankt voor je advies. Ik vroeg me inderdaad af wat kalk doet met de overige beplanting. Nu kan ik aan de slag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het beste antwoord staat niet waardoor het probleem ontstaat. De allerbelangrijkste reden van mosvorming is het ontbreken van voedingsstoffen, niet te zure grond.!! Mos groeit overal waar geen meststoffen aanwezig zijn, tot op het dak aan toe. Veel tuinplanten mogen helemaal geen kalk hebben !! gaan sommige zelfs aan dood, maar alle tuinplanten willen wel graag voldoende meststoffen in de grond. En ga je mesten dan een goede organische mest en de toplaag van de grond los houden. Ook een laagje GFT compost over de grond en het mos is weg, omdat daar veel voedingsstoffen in zitten. Mos komt vooral voor in tuinen waar veel bomen in de buurt staan

Andere antwoorden (2)

Mos verwijderen tussen (en van) rozenstruiken gaat heel goed met een oude, omgebogen vork. Je hebt dan een mini-harkje waarmee je goed overal tussen kunt komen.
6 jaar geleden
Mos ontstaat op plaatsen waar vrijwel geen voeding aanwezig is.
Het is dus een teken dat de grond tussen de rozen erg arm is.
Door een goede organische mest en zeewierkalk te strooien, verdwijnt van zelf het mos.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is idd een punt. Helaas kun je de muur niet weghalen en de bomen van de achterbuurman, tja je zou dat kunnen bespreken maar daar maak ik geen vrienden mee.
Maar bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Conqie, ja ik ben weer terug! leuk dat je dat zag.
heb een zeer drukke tijd gehad en had problemen met inloggen, maar alles is opgelost. leuk nog steeds bekend tegen te komen..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+is schaduw toch ook een belangrijk punt?
Welkom terug Ed!:)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Jodokus, mos kan ook in het volle zonlicht groeien, denk maar aan de gazons die vaak vol mos zitten, ondanks de zon.
Mosvorming heeft vooral te maken met het uitspoelen van de mineralen in de grond.
Dus heel slechte tuingrond.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@eddijst, welkom terug, ik zal het proberen bij mijn ontelbare aantallen rozenstruiken. De laatste weken de grond verwaarloosd, veel mos maar wel een overdadige bloei. Zal ik het toch maar zo laten?