waar vind ik echt simpele naaipatronen , die een kind kan begrijpen?

mijn dochter krijgt een naaimachientje voor haar verjaardag , ze wordt 8 jaar. Ik vind het leuk om er wat lectuur bij te doen, maar alles wat ik vind is te moeilijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

' Naaimachientje' klinkt een beetje link ; daar valt in de regel eigenlijk gewoon niet op te naaien, of je moet er HEEL veel verstand van hebben. Laten kinderen dat nu net nog niet hebben......

Ook een kind dat je wilt leren naaien, heeft goed gereedschap nodig. Die machine doet namelijk eigenlijk niet zo veel ; zie het als lijmen of nieten - daarmee redt je geen knutselproject. Je kunt het wel verprutsen met slechte middelen.

Maar los daarvan : het beste kan ze eenvoudig beginnen. Met kussentjes, lavendelzakjes, eenvoudige platte kleertjes (pop overtrekken, bijtekenen, ruim knippen en naaien waar het dicht moet zitten), leren zomen, leren knoopjes aannaaien, hoe simpeler, hoe groter de kans dat het lukt en hoe meer lol ze er in heeft.

Waar mijn dochter mee begon was vooral bestaande kleren VERnaaien, Een truitje korter maken, een versje van een truitje maken, een rokje of tas maken van een broek, een regenworm van de pijpen, een stukje aan een mouw of zoom zetten, een zak opstikken....dat werk. Heel leerzaam, groot effect met weinig kennis.

Maar nogmaals : hoe simpel de naaiprojecten ook, goed gereedschap is het halve werk. En voor weinig geld - vaak niet meer dan een speelgoedmachientje - heb je een goede tweedehands naaimachine die de basisdingen (stikken ,zigzaggen) kan. Meer heb je de eerste tijd (jaren) niet nodig.

Uit een eenvoudig naai- of patronenboek (kringloopwinkel, rommelmarkt, witte boekhandel) kun je vaak makkelijk wat basispatronen halen (topje, broek of rokje met elastiek etc) waar ze op een gegeven moment mee verder kan, maar dat is echt nog wel een flink stukje verderop, en daar zal ze je hulp zeker bij nodig hebben.

Naaien kan een (lucratieve) hobby voor het leven zijn, maar dan is het wel belangrijk dat de basis vanaf het begin goed en leuk is.

Het boek uit de link is heel geschikt voor wannabe-naaisters van deze leeftijd, en volgens mij nog steeds te koop bij de witte boekhandel, en anders wel via Internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een goede handwerkzaak hebben ze diverse bladen met naaipatronen voor ieder niveau. Er zijn ook bladen met patronen voor het maken van lappenpoppen of poppenkleertjes. Dat is heel leuk om mee te beginnen.

Mijn zoon (niet lachen) naaide op zijn 9e zijn eerste lange broek. Het was tevens zijn laatste, maar ik heb hem nog steeds. ;)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is juist super, een zoon die naait, die van mij kruipt ook wel eens achter de machine van zijn zus!
Ivana
12 jaar geleden
Is ook eigenlijk niet echt gek. Kleermakers zijn denk ik vaak zo begonnen. Maar de familie dacht er het hare van......En ik kreeg de schuld natuurlijk.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon vond het helemaal leuk om poppetjes te maken op mijn naaimachine toen hij een jaar of 10 was.
Je zou kunnen kijken op de site van farbenmix (zie link) Sommige kledingpatronen zijn heel gemakkelijk, en kijk ook eens bij de e-books, daar zitten heel leuke dingen tussen, die niet moeilijk te maken zijn.
Verder zijn simpele kussentjes, etuis, een speldenkussentje ook altijd leuk om te doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Nieuw, vers van de pers linkje, net opgericht subforum van een naaiwebsite. Er staat nog niet veel op, maar dat komt vast nog.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens zal je dochter in het begin echt wel veel hulp nodig hebben hoor. Mijn dochter van 10 kan patronen overnemen, knippen en naaien, maar spelden vindt ze nog steeds lastig. En vergis je niet: recht naaien is in het begin al een hele kunst!