Wat is de reden dat een bb-gun illegaal is? Is dit vanwege de luchtdruk die er achter zit, of omdat ze vaak te veel op echt geweren lijken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom is een paintballgeweer dan wel toegestaan, als het gaat om de luchtdruk...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou zeggen ga opzoek naar de bijbehorende kamerstukken op wetten.nl Daar staat de reden van de wetgever in.

Antwoorden (5)

de luchtdruk is gevaarlijk en burgers/politie worden misleid om dat het op een geweerlijkt en dan schieten ze je neer...

Toegevoegd na 8 minuten:
tja dat weet ik ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je er mensen mee kunt verwonden, de luchtdruk dus.
En sommigen ook omdat ze teveel op echte pistolen lijken.

Allebei dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voornaamste reden, en zoals het ook in het wetboek staat vastgesteld, is omdat ze teveel gelijken met echte wapens. Daarom zijn de even schadelijke versies met oranje verf aangemerkt aan de voorkant. Deze schieten even hard, maar zien er niet echt meer uit.

Moet je even de wet wapens en munitie googlen, krijg je leuke feiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bb gun lijkt te veel op een echt geweer dus als de politie je ziet dan kunnen ze schieten met echte kogels. Een paintbal geweer is niet verboden omdat je die meteen herkent en ze voor geen meter op een echt vuurwapen lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een BB gun is niet illegaal. Je mag luchtdruk wapens hebben als je boven de 18 bent, geen probleem. De hoeveelheid joules is niet meer van toepassing. Dit was in de oude wapenwet wel van toepassing maar in de huidige wet wapens en munitie niet meer.

Echter zodra een BB gun voor bedreiging of afdreiging geschikt is, dan is dit strafbaar. Kleur maakt niets uit, gewicht, werkend of niet, rood dopje of niet, dat doet niet terzake, als hij de vorm heeft van een wapen die voor echt door zou kunnen gaan, is hij strafbaar. Dus ook een pimpelpaarse BB met de afmetingen en vormen van een vuurwapen is niet toegestaan.

Hetzelfde geldt voor airsoftwapens. Het airsoft zelf is niet illegaal, de vorm van de wapens zijn bijna niet van echt te onderscheiden, dus daarom zijn de meeste airsoftwapens strafbaar.