het ligt her helemaal aan of je wilt pennen. Of als je lood gebruikt. Als je gaat pennen gebruik je een dobber. (op het internet kun je hier de tactieken wel van vinden). De meest bekende vorm van karpervissen is met het lood. Je gebruikt voor beide vormen een karperhengel deze zijn extra sterk en kun je bij elke viswinkel kopen. Als molen moet je een molen met een vrijeloopsysteem hebben. Dit houd in dat er een hendeltje opzet waardoor de lijn gemakkelijk van de molen afloopt, eigenlijk dus een 2e slip die heel los hoort te staan. Dit is er voor bedoelt om de karper weg te laten zwemmen zonder dat jouw hengel er van door gaat als hij zich zelf gehaakt heeft. ook is het handig, als je met 2 of meer hengels vist, dat je een rodpod met piepers hebt, een rodpod is een standaard waar je meerdere hengels op kan leggen en piepers aan kan maken. Als aas is het het beste om boilies te gebruiken.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag want deze vraag is natuurlijk heel erg breed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met nat maïs ( een paar van die kleine blokjes! ) als aas, het moet met een goeie werphengel en geduld. Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hengel koop je een zogenaamde karperhengel met werpmolen. Op karper vissen met een vaste stok is pure waanzin omdat karpers te zwaar kunnen worden en de boel kapot trekken, je hebt wel degelijk een werpmolen met slip nodig.
Karper aast meestal op de bodem, dus je vist best zonder dobber. Je kan uiteraard wel een beetverklikker gebruiken.
Aas: kant en klare pellets die te koop zijn in de hengelsportwinkel, maiskorrels, een klein gekookt aardappeltje (van die mini-aardappeljes die je in blik kan kopen in de supermarkt, op een lange haak aanbrengen d.m.v. een rijgnaald.