Wat moet de oppervlakte van een matrasvlieger zijn om van de grond te komen.

Ik weeg 80 kg. Hoeveel m² is er nodig? En hoe zit het met de windkracht?

Toegevoegd na 10 minuten:
Oke, wat als de oppervlakte van de vlieger 0,9 m² is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Inderdaad, hoe zit het met de windkracht?
Als je die erbij betrekt dan kun je het uitrekenen:
Als de windkracht per vierkante meter voldoende is om een matrasvlieger met een bepaald oppervlak een kracht van 80 kgf uit te laten oefenen dan zal die combinatie van oppervlak en windkracht voldoende zijn om jou van de grond te tillen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt dus twee onbekende grootheden, daarom is er nog geen uitsluitsel over het oppervlak te geven.
Bij grotere windkracht zal een kleiner oppervlak voldoen, bij een kleine windkracht zal een groter oppervlak nodig zijn.

Toegevoegd na 22 minuten:
Als de oppervlakte 0,9 vierkante meter is, dan moet de windkracht minimaal 1/0,9 x 80 = 88,9 kgf per vierkante meter zijn.
Overigens is de kgf (kilogram force) een oude eenheid, tegenwoordig dient men in Newton te rekenen.
1 kgf = 9.80665 N.
De nodige windkracht komt dan op bijna 872 N uit.
Zoals je wellicht merkt geef ik de antwoorden steeds afgerond weer, meer cijfers komen wel uit de rekenmachine maar zijn in dit geval niet significant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kennis heb ik niet in voorraad, maar kijk even op Wikipedia of google.
Succes!