Waarom krimpt steigerhout?

Laats hebben wij een eettafel aangeschaft van oud steigerhout. Na een aantal maanden ontstonden er grote groeven (1,5 centimeter!) tussen de latten. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Oud steigerhout is vrijwel uitgewerkt. Ik vermoed dan ook dat jij een tafel hebt gekocht van nieuw steigerhout. Het hout is kwalitatief slecht en ja daarin is de werking enorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Steigerhout of het nu oud is of nieuw het werkt altijd alleen oud hou minder dan nieuw.

Meubels van oud steigerhout is een gerecycled product. Steigerhout is hout dat als steigerplanken gebruikt wordt in de bouw voor het beplanken van steigervloeren. De bouwvakkers gebruiken deze om op hoogte hun werk uit te voeren. Tijdens de bouwwerkzaamheden worden de steigerplanken langzaam aan verzadigd met bouwvocht wat hoofdzakelijk bestaat uit cementwater van metselaars, voegers en betonwerkers.

Doordat de planken buiten zijn gebruikt, worden deze weersbestendig en door het smeren van cement en ander stoffen op deze planken krijgt het hout al een soort van impregnatie waardoor de plank mooi van kleur blijft en tegen houtrot wordt beschermd.

Oud steigerhout werkt altijd, maar niet zo erg als nieuw steigerhout. Nieuw hout gaat erg werken ( krimpen ) bij het maken van meubels.
Bij meubels voor buitengebruik is het vaak zo dat onbehandeld nieuw hout niet mooi op kleur blijft, in tegenstelling tot oud steigerhout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is er hout gebruikt wat niet lang genoeg heeft gedroogd. Dat gebeurde pas toen de tafel in elkaar zat en in een droge omgeving in huis stond. Dat hout krimpt door het uitdrogen en dat zie je nu door de naden. Jammer. De producent is iets te ongeduldig geweest. Dit soort hout moet eerst een hele tijd drogen voordat het moet worden bewerkt. Het moet al uitgewerkt zijn voordat de tafel wordt gemaakt.