Hoe heten de zelfgemaakte wollige beestjes uit de jaren 90?

Hoe heet die hobbie, die in de jaren 90 (of 80) zo populair was bij jonge kinderen, het in elkaar zetten van wollige speeltjes (meestal dieren) van wollige draadjes?

Je kon zelf deze in elkaar knopen, en op de ene of andere manier klapten deze pluche bollen vanzelf uit. Ik weet wel dat op het doosje een "Wolly Zoo" stond!, echter meer kan ik niet vinden! (zie foto)

Toegevoegd na 1 minuut:
de foto gegeven hier, lijkt op de beestes, maar deze waren indertijd helemaal uit wol (geen plastic)!

Toegevoegd na 48 minuten:
Het gaat hier inderdaad om die pompoenen, maar ik ben op zoek naar de beestjes die je er van kon maken!
(zie foto3)!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kon er pompoenen van maken, maar ik was op zoek naar de beestjes die je er van kon maken! Of was het een merknaam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar volgens mij kun je met geen mogelijkheid met die pompoenen de beestjes van je tweede foto maken.

Antwoorden (6)

Ik weet wat je bedoelt. Het zijn beestjes gemaakt van pompoenen en lapjes vilt met evt nog kralen.
Ik noemde ze altijd pompoenbeestjes en met die term zijn ze ook te googlen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je twee cirkels van karton tegen elkaar aan legde: deze omwikkelde met wol, vervolgens aan de buitenrand openknipte, om vervolgens een touwtje heel strak tussen de twee ringen vast te knopen? Dan trok je de kartonnen ringen eraf en had je een bolletje met 'wollen stekels'. Wij noemden ze pompoenen. Oogjes erop, staartje eraan en je had een beestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft mij toen ik jong was ook veel bezig gehouden, wat Cica zegt is denk ik inderdaad wat je bedoeld en zo heb ik dat vroeger ook gedaan.

Zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets van PonPon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pompons
http://www.hobbydoos.nl/pompon/pompons.asp
13 jaar geleden
kijk eens op www.jeugdsentimenten.net dat is een schatkist vol dingen van vroeger, en verhalen er over:-)