Hoe haal ik gekristalliseerde olie weg uit een oud model treintje?

Mijn vader heeft behoorlijk wat treintjes van Marklin. Deze zijn al behoorlijk oud en weinig tot niets gebruikt. Nu hij ze wel op het spoor wil zetten, blijken ze schoon gemaakt te moeten worden. Hij is daarvoor naar een speciale hobbyzaak gegaan, en die meneer wist te vertellen dat de olie gekristalliseerd is. Herstel kost per treintje eur 35. Is er ook een mogelijkheid om het zelf te doen en waarmee doe ik dat dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het middel wat verharte olie VEILIG oplost is Ballistol. Omdat de treintjes kunststoffen bevatten die niet tegen petroleum kunnen is dat geen optie, dit geldt ook voor terpentine, wasbenzine en ga zo maar door. Ballistol is een wapenolie die totaal NIET giftig is en waarmee je goede resultaten kan bereiken. Ik had een Zaanse klok die met verkeerde o0lie gesmeerd was en heb op GV om raad gevraagd. Helaas. Toen begon er bij mij een lichtje branden. Probleem opgelost. IN jouwgeval is waarschijnlijk de spuitbus het handigst, je hebt het ook i flesjes. Voor die 31 Euro kun je heel wat treintjes reviseren. Wel nadien de koolborsteltjes en de commutator ontvetten , anders zorgt verbrande olie voor (kort) sluiting in de contactovergangen. Dat kan goed met wasbenzine. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100