Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe haal ik gekristalliseerde olie weg uit een oud model treintje?

Mijn vader heeft behoorlijk wat treintjes van Marklin. Deze zijn al behoorlijk oud en weinig tot niets gebruikt. Nu hij ze wel op het spoor wil zetten, blijken ze schoon gemaakt te moeten worden. Hij is daarvoor naar een speciale hobbyzaak gegaan, en die meneer wist te vertellen dat de olie gekristalliseerd is. Herstel kost per treintje eur 35. Is er ook een mogelijkheid om het zelf te doen en waarmee doe ik dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het middel wat verharte olie VEILIG oplost is Ballistol.
Omdat de treintjes kunststoffen bevatten die niet tegen petroleum kunnen is dat geen optie, dit geldt ook voor terpentine, wasbenzine en ga zo maar door.
Ballistol is een wapenolie die totaal NIET giftig is en waarmee je goede resultaten kan bereiken.
Ik had een Zaanse klok die met verkeerde o0lie gesmeerd was en heb op GV om raad gevraagd. Helaas.
Toen begon er bij mij een lichtje branden.
Probleem opgelost.
IN jouwgeval is waarschijnlijk de spuitbus het handigst, je hebt het ook i flesjes.
Voor die 31 Euro kun je heel wat treintjes reviseren.
Wel nadien de koolborsteltjes en de commutator ontvetten , anders zorgt verbrande olie voor (kort) sluiting in de contactovergangen.
Dat kan goed met wasbenzine.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een merkenclub van enthousiaste electrische treinen gebruikers.
Het is geen Marklinclub.
Men doet aan revisie, schoonmaken en smeren.
De werkzaamheden zijn waarschijnlijk nodig per locomotief (met motor dus). Vind de juiste merkenclub.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schoonmaken van de motor is een simpele klus. Haal de koolborstels eruit (kijk even in de handleiding van je trein waar (en of) ze er zitten en hoe je ze eruit haalt) en daarna is het veelal voldoende om de gedemonteerde motor een dagje in een badje van wasbenzine te laten weken, de wasbenzine verwijderd netjes alle olie en vet, boenen is niet nodig. Gebruik GEEN terpentine, dit laat een vettige laag achter die verstorend werkt. De motor monteer je pas als die weer goed opgedroogd is. Er zijn trouwens ook nog motormodellen waarbij de koolborstels niet vervangen of verwijderd kunnen worden, die noemen we dan onderhoudsvrij. Loopt een onderhoudsvrije motor niet goed? Dan zit er niets anders op dan de hele motor te vervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wasbenzine moet je oppassen, want in sommige gevallen kan de lak die de isolatie van de motorwikkelingen vormt er niet tegen en lost op. Dan draait je motortje echt nooit meer, want het maakt dan kortsluiting. Mijn eigen schade & schande.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding