Patchwork
Patchwork betekent letterlijk 'lapjeswerk'. Allerlei verschillende soorten en maten lapjes kunnen aan elkaar gezet worden. Er kan gevarieerd worden met kleur, met vorm, met motief, etc. Er kunnen hele gestructureerde motieven gebruikt worden bij patchwork, of juist hele ongeordende patchworkmotieven.

Quilt
De lapjes die door middel van patchwork aan elkaar zijn gezet, kunnen verwerkt worden tot een quilt. Een quilt is namelijk een gewatteerde deken die bestaat uit een bovenkant (top), tussenvulling (batting) en een achterkant (backing). Door de tussenvulling kan de quilt heel goed gebruikt worden als warme deken.
Drie lagen stof die tegen elkaar aan zitten, gaan schuiven. Daarom worden deze drie lagen doorgequild. Dit betekent dat de lagen door kleine rijgsteekjes doorgepit worden. Heel letterlijk gezien, is quilten dus alleen maar het doorpitten van de drie lagen stof. Tegenwoordig wordt het woord quilten in z'n algemeenheid gebruikt voor al het naaiwerk wat met quilten te maken heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het quilten heeft een hele lange traditie. De precieze oorsprong van het quilten blijft echter niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat de Romeinen al quilttechnieken gebruikten om quilts te maken. Ze maakten bijvoorbeeld gequilte kussens, matrassen en dekens. Het woord quilten is afkomstig van het Latijnse woord 'culcita'. Dat betekent 'gevulde zak'. Later is dit het woord 'quilten' geworden, via verbasteringen in diverse talen.
In de tijd van de kruistochten (11e eeuw) kwamen de kruisvaarders in aanraking met de geappliqueerde tenten en banieren en de gequilte kleding van de Saracenen. Dit sprak waarschijnlijk nogal tot hun verbeelding, want ze introduceerden deze quilttechnieken in Europa toen ze terugkeerden van hun kruistochten. Je zou dus kunnen zeggen dat de christenen het quilten in Europa hebben gebracht. Vanaf die periode droegen bijvoorbeeld soldaten gequilte jassen. Deze jassen boden goede bescherming tegen de kou en tegen de primitieve wapens van die tijd. Quilten was in die tijd dus niet zozeer een hobby, maar kon juist van levensbelang zijn.
In het zuiden van Europa, in Italië, kreeg het quilten al vrij snel een decoratieve functie. Prachtige ontwerpen werden extra opgevuld, zodat er nog meer reliëf ontstond. Deze techniek werd 'trapunto' genoemd. Deze techniek is een nog steeds bestaande quilttechniek.