Hoe kun je nu zwarte longen hebben als je nooit niet gerookt of meegerookt hebt?

Toegevoegd na 3 minuten:
De Specialist vertelde tegen mijn oom dat mijn tante onmiddellijk moest stoppen met roken want de longen waren zo zwart als kool.Maar zij mijn oom mijn vrouw zal haar eerste sigaret nog moeten opsteken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5K

Het beste antwoord

"zwarte longen" is een hardnekkig broodje aap verhaal dat tevens gebruikt wordt om mensen schrik aan te jagen. De koempels van vroeger (de mijnwerkers zonder bescherming) die dagelijks heel hun leven in een mijn werkten, hadden maar maximaal 10 tot 15 gram fijn stof in hun bronchiën bij autopsie. Zwarte longen (zoals elke patholoog kan beamen) is oxidatie en necrose wat intreed na het sterven, niet iedereen heeft dit maar het is wel mogelijk. Bron: studie pathologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er zijn meer manieren dan roken die zwarte longen geven.
mijn vader rookte niet, maar heeft wel zwarte longen en emfyseem opgedaan door het jarenlange werken op de grofsmederij.
zo kan ik me wel meer beroepen indenken waarbij je longschade op kan lopen, zeker op de lange duur.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord Rieneke, dikke plus.
Vaak motor gereden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door longkanker of stoflongen. Die laatste kun je krijgen als je bijvoorbeeld in een mijn werkt of in een zeer stoffig bedrijf zoals hier vroeger de textielindustrie.

Van normale rook worden longen niet zwart ; er moet echt veel stof of roet in zitten. De beroemde 'rokerslongen' die al sinds de jaren 60 de ronde doen en erg populair zijn in antirokerskringen zijn geen normale gezonde longen, maar van iemand met een vergevordere afwijking / ziekte van de longen. Aan de longen van een overledene kun je niet per definitie zien of deze gerookt heeft of niet.

Je kunt dus prima zwarte longen hebben als je nooit hebt (mee)gerookt, maar het hebben van zwarte longen is geen teken van roken, en er sterven dagelijks rokers met prachtige roze longen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, tweede alinea : moet zijn '...zijn geen normale rokerslongen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meer mogelijke oorzaken voor 'vieze' longen dan alleen roken.
Meeroken (denk aan huisgenoten, of een werkplek), verblijven in een omgeving met veel vervuiling (fabriek, slecht trekkende kachel, wonen aan een drukke weg, enz.), noem maar op.
Het is niet voorbehouden aan roken.

Overigens betekent "nooit niet gerookt" dat ze altijd wèl rookte, en dat bedoel je vast niet ;p