Kun je astma en een ernstige allergie (huisstofmijt en pollen) los van elkaar zien of is de ernstige allergie een vorm van astma?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Astma wordt aangetoond door zwakke histamineoplossing in oplopende sterkte te vernevelen en in te laten ademen.
Mensen met astma hebben dan al heel snel een terugval in hun ademvermogen.
Mensen die allergisch zijn voor bijv. huismijt, kunnen vermijdend te werk gaan.
Ofschoon een allergie ook met histamine vrijkomen gepaard gaat is het niet zo dat iemand met een allergie astma heeft, Iemand met astma kan bijvoorbeeld voor sommige stoffen juist niet allergisch zijn, tot mijn niet geringe verbazing paffen sommige mensen met astma er lustig op los.
Zelf ben ik allergisch voor rook en heb astma, maar dit staat in zoverre los van elkaar dat ik van rook erg benauwd word maar dat toch anders is dan een echte astma-aanval.
In het laatste geval kan je ademhaling vrij plotseling vrijwel onmogelijk worden, als je dan je ventolin NIET bij je hebt ben je lelijk de sigaar, als je een rookallergie hebt, volstaat het opzoeken van de buitenlucht om te bekomen.
Bovenstaande geldt als voorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet het los van elkaar zien. Niet iedere allergie duidt op astma. Dit hoort bij de groep longziekten.
Een zware allergie kan ook een ernstige huidafwijking zijn en hoeft geen relatie te hebben met de luchtwegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die allergieen hebben, hebben vaker astma, en omgekeerd.
Ik heb me ooit dit laten vertellen door mijn longarts:

Wetenschappelijk is dat verklaarbaar, want de huid en de longen worden tijdens dezelfde embryonale fase gevormd. Als er een aanlegfoutje in de weerstand van de huid zit, zit er ook vaak een aanlegfoutje in het longweefsel en in het neusslijmvlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal als je allergisch bent dan krijg automatisch astma. Je kan het zeker los van elkaar zien, maar meestal gaat het met elkaar gepaard.

Je kan namelijk alleen allergisch zijn voor huisstofmijt (dan krijg je 'meestal' een loopneus, jeukende neus, niesbuien enzovoort)
En heb je alleen maar astma dan zijn je longen overgevoelig (waardoor de luchtwegen zich samentrekking/ er ontstekingen in de longen ontstaan)
die overgevoeligheid kan ontstaan door het weer, inspanning of stress.

Omdat vaak de longen(als je al astma hebt) ook overgevoelig zijn voor huisstofmijt en pollen denken mensen dat een allergie en astma bij elkaar horen, maar dat is dus niet altijd het geval.