is krentenbaard net zo besmettelijk als de rode hond en waterpokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Ja, op zich wel. Besmetting gaat via fysiek contact en alleen als de blaasjes vocht afscheiden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aan de andere kant, hoe bedoel je je vraag. De besmetting gaat door verschillende organismen.

Rode hond is een virusinfectie die niet veel meer voorkomt omdat kinderen er gevaccineerd voor worden.

Krentenbaard is een bacteriele besmetting, meestal door Staphylococcus aureus. Op zich is dit wel erg besmettelijk omdat je door de jeuk gaat krabben en via je handen makkelijk anderen besmet.

Waterpokken is ook een virale infectieziekte en kan ook overgebracht worden door hoesten en besmetting komt ook het meest voor via de luchtwegen. Mede hierdoor is de ziekte erg besmettelijk en bijna 95% van de mensen (volgens wikipedia) zijn ooit besmet.

Kortom, als een top drie zou willen, dan zou ik waterpokken bovenaan zetten, dan krentenbaard en dan rode hond (omdat we daarvoor ingeent zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het is een besmettelijke aandoening maar gelukkig slechts tijdelijk. Veel mensen dragen de bacterie in de neus of keel bij zich zonder zelf ziek te zijn. De bacterie kan verspreid worden door hoesten en niezen. Mensen kunnen ook besmet raken door direct contact met vocht uit de blaasjes van iemand met krentenbaard. Dat gebeurt vooral bij kinderen omdat zij elkaar veel aanraken. Door te krabben aan de krentenbaardplekken kan de bacterie op de handen en op speelgoed terechtkomen, hierdoor kunnen andere kinderen besmet raken. Ook kunnen kinderen zichzelf opnieuw besmetten door aan de plekken te krabben.
Als de blaasjes zijn opgedroogd en/of 2 dagen na het starten van een behandeling met antibiotica is krentenbaard niet meer besmettelijk.
Amadea
13 jaar geleden
Rode Hond en waterpokken zijn virussen en worden ook door de lucht verspreid, dus je hoeft een waterpokkenpatient niet te knuffelen om zelf ook ziek te worden.

Krentenbaard is een bacterie en wordt alleen doorgegeven door aan elkaar te zitten. Het is dus minder besmettelijk. Maar besmettelijk is het zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik ook. Rode hond is niet zo besmettelijk omdat mensen zijn ingeënt. Je bent pas besmet als je ook ziek wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besmettelijkheid en inenten staan los van elkaar - het feit dat mensen een inenting hebben gehad maakt de besmettelijkheid niets minder, het maakt de kans dat iemand besmet raakt kleiner - dat is iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook Hippo, je hebt helemaal gelijk. Maar doordat mensen zijn ingeënt staat Rode hond niet in de top van de besmettelijke ziekten omdat er gewoon weinig besmettingen zijn.
krentenbaard is een zeer besmettelijke huidaandoening

Hygiënische maatregelen kunnen verergering en uitbreiding van de verschijnselen tegengaan en besmetting van anderen voorkomen. Probeer een besmet kind de wondjes niet te laten aanraken of eraan te krabben en zorg dat de nagels schoon en kort zijn en de handen regelmatig worden gewassen met gewone zeep. Was het kind daarnaast eens per dag met ontsmettende zeep om korstjes en vocht te verwijderen. Zorg ervoor dat het kind een eigen handdoek heeft en wissel deze elke dag. Laat ook kinderen die veel contact hebben met het besmette kind regelmatig de handen wassen en maak dingen die het kind vaak aanraakt goed schoon.

het antwoord is dus ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat heb je ook met waterpokken. Alleen wordt dat ook nog eens effectiever via de lucht verspreid.