Hoe ontstaan er telkens nieuwe en betere virussen/ziektes?

Ik las in een artikel dat Antibiotica over een tijdje niet meer helpt. Hoe kan het dat er zich telkens betere en nieuwe ziektes/bacterien ontwikkelen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Maw: Als ze evolueren hoe dan zij dat dan? Is het de schuld van de mens omdat wetenschappers bijv nieuwe dingen met elkaar combineren (bijv planten/dieren/etc) die uit het laboratorium lekken en mogelijk nieuwe ziektes opleveren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Het beste antwoord

Het is heel belangrijk onderscheid te maken tussen virussen en bacterien.

Bacterien zijn levende wezens. Sommige daarvan zijn schadelijk door de mens.
Levende wezens evolueren zich allemaal volgens het zelfde principe, door mutaties zijn ze allemaal een heel klein beetje verschillend, en in moeilijke omgevingen overleven juist diegene die daar het beste tegen bestand zijn.
In het woord antibiotica kun je ook terugzien dat het betrekking heeft op levende dingen: anti (tegen) biotica (levende dingetjes :P).

Antibiotica en virussen hebben niets met elkaar te maken!

Virussen zijn eigenlijk geen levende wezens. In een virusdeeltje vinden geen processen plaats, geen chemische, laat staan biologische, en dus ook geen metabolisme ofzo. Er worden geen stoffen omgezet.

Een virus is niets anders dan een hoesje van eiwitten, dat heel goed is in het samensmelten met een celmembraan.
In dat hoesje zit eigenlijk vrijwel alleen maar DNA/RNA en eventueel wat eiwitten.

Dit DNA versmelt met het DNA van de ontvangende cel, en aangezien elke cel automatisch heel de dag DNA zit te lezen, wordt ook nu het virusdeel gelezen en gebruikt. Met het DNA uit het virus gaat de cel automatisch nieuwe virusdeeltjes maken.

Virussen evolueren dus veel makkelijker dan bacterien, omdat ze zo eenvoudig inelkaar zitten. Virussen zijn dan ook niet alleen afhankelijk van toevallige mutaties, maar ze kunnen ook heel eenvoudig toevallig DNA van ontvangende cellen vermengen met hun eigen DNA, simpelweg omdat het versmelten heel vaak "mis" gaat, maar toch nog steeds werkt. Zo kunnen eenvoudig nieuwe virussen ontstaan, die behoorlijk af kunnen wijken van de oude virussen.

Overigens heel interessant: andersom kan virus DNA ook invloed hebben op het DNA van de gastheercel, en daarmee diens evolutie ook beinvloeden, want stel dat de cellen die je geslachtscellen produceren worden geinfecteerd met virusDNA, maar het overleven? Dan wordt dit DNA ook meegekopieerd in de nakomelingen.

Het is aangetoond dat wij in elke cel van ons lichaam heel veel DNA met ons meedragen dat afkomstig is van virussen, en dat het helemaal niet ondenkbaar is dat we er evolutionair nog baat bij hebben gehad ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als na 2 antwoorden nog niet wordt ingehaakt op het verschil tussen virussen en bacterien is het tijd om in te grijpen :P

Andere antwoorden (3)

De weerstand van de mens wordt steeds sterker. De zwakke ziektes zullen geen invloed hebben op de gezondheid en kan dus niet worden verspreid via een gastheer omdat die ziektes te zwak zijn. Ook virussen muteren, net zoals mensengenen. Alleen de sterkste mutanten kunnen de mensen infecteren en verspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles evalueert, dit komt door kleine mutataties (foutjes) bij het kopiëren van de cel bij celdeling. Bij kleine organisme zoals virussen en bacteriën gaat dit vermedigvuldigen heel snel (en dus snel mutaties) waardoor er idd bv elk jaar een nieuwe variant van de griep opduikt. Het lichaam wordt resistent tegen het ene virus maar bij moet weer nieuw afweer mechanisme bedenken tegen het volgende virus. Als iemand ziek is en antibiotica kuur niet afmaakt, blijven de virussen over die (net) niet zijn gedood door de antibiotica (de sterken/ best bestand hiertegen blijven over ) deze worden zo dus langzaamaan steeds beter bestand tegen antibiotica
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga deze vraag gemakkelijk proberen uit te leggen.

Antibiotica is alleen om bacterie te bestrijden niet virussen.

indien iemand een slechte bacterie binnen heeft, en neemt antibiotica om de bacterie te doden maar neemt ze niet helemaal uit zodat er enkele bacterie nog over blijven en dus tijd genoeg hebben gehad recent te worden tegen die antibiotica zal dus de volgende antibiotica niet meer helpen en moet er tegen die bacterie weer een nieuwere aangemaakt worden. Dus altijd antibiotica uitnemen dus.

Virussen is iets anders , geen antibiotica kan helpen .
Virussen kunnen muteren, dus je krijgt een virus binnen die je lichaam niet herkent en je krijgt nog een 2 de virus binnen kunnen deze samen gaan muteren in een heel nieuwe virus.

Indien je lichaam daar antistoffen heeft tegen gemaakt en het virus heeft kunnen doden zijn er ondertussen al virussen ontsnapt naar andere personen via lucht bijvoorbeeld of met aanrakingen.

ook die zullen ziek worden omdat het een nieuwe virus is.
maar krijg jij daarna dezelfde virus weer binnen dan herkent je lichaam dit en zal het virus dus kunnen uitschakelen zonder ziek te worden.

Maar indien dat virus bij die andere persoon gemuteerd is en dat virus komt weer binnen bij jou kan je wel weer ziek worden.

Zo is de evolutie van virussen en bacterie

hopelijk heb ik het makkelijk kunnen uitleggen.

groeten Ritchie