kan je van de psychische effecten van vroegkinderlijk trauma herstellen? zoals derealisatie en depersonalisatie? zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk wel; de deskundige in dit geval is een psychiater, de aangewezen persoon om een diagnose te stellen. Daarna kan een traject volgen van evt. medicatie en therapie. Maar eerst heb je een diagnose nodig, en die kan alleen een psychiater vaststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek kan het wel. Daarvoor moet je terug naar die periode en de precieze gebeurtenissen. Als je kunt begrijpen wat er toen precies is gebeurd en wat de redenen zijn geweest van elke persoon waarmee dit allemaal te maken heeft gehad. Dan kan je gaan beginnen om anders tegen die situatie aan te kijken.
Hieruit volgt ook dat je anders tegen de jarenlange effecten aan gaat kijken en je anders tegenover diegene die je nu bent aan gaat kijken.

De stempels van vroeger kunnen diep zijn en een flinke tekening hebben op je leven. Maar jij bent uiteindelijk diegene die de tekening heeft gemaakt en je kunt het nu hier en daar een beetje weggummen en je eigen betere tekening van maken. Ook kan je anders gaan kleuren als dat je vroeger hebt gedaan.

Een therapievorm welke hier wel goed bij past is hypnotherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat dit erg moeilijk is, maar onmogelijk is natuurlijk niets.
Je moet je eisen niet te hoog stellen. Als je echt in zoverre wil genezen dat je elke dag juigend op staat en nooit meer iets ervaart van onrust, angst en een dipje, dan zeg ik dat dat niet kan. Ook van de meeste "bijverschijnselen" kom je niet helemaal af. Maar probeer tevreden te zijn met een leefbaar leven waarbij er momenten van geluk aanwezig zijn en je door de dag komt. Dat is echt wel mogelijk. En dat is waar de meesten van ons tevreden mee moeten zijn.