In hoeverre is zeep, zoals bv Dreft, schadelijk voor een mens bij inname van ongeveer 1 pure theelepel?

9 jaar geleden
in: Ziekten
26.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou je dit innemen? ik denk dat je bij zoiets als snel een natuurlijke reactie krijgt van braken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Braken en schuimbekken
Erna55
9 jaar geleden
Meteen naar de eerste hulp !
fremar
9 jaar geleden
Advies
Schuimend product Badschuim, shampoo, douchebad, zepen etc. Niet laten braken. Braken kan de situatie verergeren. Geef iets vets, bijvoorbeeld koffieroom, klontje boter, slagroom, mayonaise of volle melk. Dit voorkomt schuimvorming. Geen actieve kool (norit) toedienen. Bronnen:
- http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=356
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fremar, dat is zo, maar de vraag was in hoeverre het schadelijk is. Het is schadelijk o.a. omdat men automatisch gaat braken en schuimbekken.

Antwoorden (2)

Levensgevaarlijk.
Door de sterk basiche werking kan je slokdarm verbranden, waar je je hele leven last van kunt hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, @Reddie, dus zeer schadelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De treft hier in de kast is pH neutraal.
Ook al was het sterk basisch, het slijmvlies in je slokdarm kan echt wel wat hebben.
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb meegemaakt dat een kind sodakristallen heeft ingeslikt.
Dat heeft zijn slokdarm zodanig beschadigd dat hij niet meer normaal kan eten.
De eerste acht jaar moest hij elke maand naar het ziekenhuis om het littekenweefsel in de slokdarm voorzichtig op te rekken.
Vandaar mijn alarm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soda is inderdaad een erg corrosief stofjes, zeker als je het als vaste stof inslikt. Maar soda is geen zeep, het is compleet anders dan middelen als dreft of andere zepen.
Als het zou gaan om soda zou je alarm volkomen terecht zijn, zoals je zelf ervaren hebt.
Dat is eigenlijk niet schadelijk. Zepen worden door je darmen niet of nauwelijks opgenomen. Bij de stoelgang verlaten ze je lichaam dus weer zonder problemen. Als gevolg daarvan kan je er wel wat diarree van hebben en er kan wat schuimige ontlasting bijkomen. Dit is misschien lastig en wat gek, maar medisch gezien geen probleem.

Het grootste probleem is het risico dat het zeep in de luchtwegen komt. Een kleine hoeveelheid kan daar al een chemische longontsteking geven. Bij verslikken gebeurt dat natuurlijk makkelijk. Ook bij braken of als de zeep gaat schuimen kan het in de longen komen.

Daarom is het advies dat wij op de huisartsenpost hierbij geven om iets verslikken te eten/ drinken. Dit gaat het schuimen tegen en vermindert de kans op braken.

Let wel dat dit alleen geldt voor zepen, niet voor andere schoonmaakmiddelen. Bij twijfel altijd met een arts overleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb het niet over het traject ná de slokdarm.
Dat de slokdarm wel wat kan hebben is natuurlijk waar.
Maar je onderschat de aanslag van basische vaste stof.
Zie verder de reactie op jouw reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie ook mijn reactie bij het andere antwoord. Ik onderschat het effect van basen zeker niet. Ik begrijp dat je alarm komt door een ervaring met het inslikken van soda. Voor soda (en veel andere schoonmaakmiddelen) is je alarm volkomen terecht. Soda is echter een compleet andere stof dan zeep (of andere zepen als dreft.) Zepen meestal maar licht basisch, dreft is blijkbaar zelfs neutraal. Dat heeft geen invloed op de slokdarm. Juist omdat er verschillende soorten schoonmaakmiddelen bestaan heb ik de laatste alinea van mijn antwoord toegevoegd.