Mag een baas of leidinggevende navraag doen bij een arts of specialist over een werknemer zijn of haar gezondheid?

Ik heb hier een discussie over gehad met iemand die hier mee zit.
Die gene met wie ik dit besproken heb heeft in zeer korte tijd veel in de ziektewet gezeten (met zeer terechte klachten overigens)
Maar hij is bang dat zijn baas nu argwaan heeft over zijn gezondheid en hij is nu bang dat hij (hij heeft niets te verbergen) dat zijn baas nu navraag gaat doen bij huisarts of specialist.

Ik heb al gezecht dat huisartsen en specialisten een beroepsgeheim hebben,maar die gene die het aan gaat denkt hier anders over en denk dus werkelijk dat als zijn baas belt hij ook de gegevens van die artsen krijgt.
(dit zou de onderlinge sfeer ook niet te goed doen)

Dus mijn vraag is mag een baas en of leidinggevende navraag doen bij een arts of specialist over een werknemer zijn of haar gezondheid?

In welke situatie mag dit wel?

Toegevoegd na 5 dagen:
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik heb mijn kennis gerust kunnen stellen door jullie antwoorden (die allemaal op een lijn lagen)

Nogmaals mijn (mijn kennis) zijn dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K

Het beste antwoord

De baas of leidinggevende kan altijd na vraag doen MAAR de huisarts of specialist mag hier geen persoonlijke informatie van zijn patienten doorgeven aan anderen dus de baas of leidinggevende krijgt geen antwoord over de gezondheidstoestand van deze persoon.

Mijn eigen ervaring met informatie verstrekken van de huisarts is dat ik een toenmalige begeleidster van mij had gevraagd om te bellen met mijn eigen huisarts om te vragen of hij een brief over mijn gezondheid naar mijn advocaat wilde schrijven.
De volgende dag had ik een afspraak bij mijn huisarts en hij heeft eerst nog weer toestemming persoonlijk aan mij gevraagd toen ik daar zat. Toen ik toestemming gaf deed hij dat wel.

Maar vertelde erbij dat het via zo'n telefoontje nooit zou mogen. Dat echt alleen ik zelf er om kan vragen en dan pas mijn informatie doorgegeven kan worden en eerder niet.

Ik hoop dat de persoon voor wie je dit vraagt hier wat meer mee gerustgesteld is.

Heel veel sterkte voor hem iig want dit is geen fijne situatie om in te verkeren. En juist met de achtergrond dat hij de afgelopen tijd veel ziek is geweest is het zeker niet makkelijk om dan maar een andere baan te gaan zoeken.

Ik snap dat het een heel vervelende situatie voor hem is.
Toitoitoi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, dat mag een werkgever zeker niet! Maar ook een arts of specialist zal nooit informatie geven over een patient vanwege zijn beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, wordt een tuchtrechtzaak als ze het toch zoudendoen, maar de meeste artsen weigeren het sowieso.
Nee hoor dat kan echt niet. Hij kan het proberen maar zal nooit antwoord krijgen van een arts. Hij kan, en moet, een arboarts inschakelen en deze geeft advies over het verdere traject.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet! Ik heb een arboarts die mij vroeg om inzage in mijn medisch dossier en dat heb ik geweigerd zonder verdere gevolgen.
Dit is persoonlijk en staat buiten de werkgever. De werkgever kan wel overleggen met de arboarts, maar in principe weet de werknemer hiervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baas kan met de werknemer zelf praten over het verzuim en de ziekmeldingen.
Z/hij mag niet de arts van die werknemer benaderen, en als het toch gebeurt zal de arts niet meewerken.

Als de baas twijfels heeft over de ziekmeldingen en/of wil weten hoe verder verzuim voorkomen kan worden en/of het werk iets kan doen om te zorgen dat werknemer minder vaak ziek is, dan kan z/hij vragen of de werknemer naar de arbodienst wil gaan.
Een arbo-arts kan bijvoorbeeld bepalen of iemand in specifieke situaties kan werken, of misschien een tijdje minder uren moet draaien, of kan fysiotherapie aanraden en dergelijke.

Maar als dit alles jouw kennis niet overtuigd, laat hem maar eens naar zijn huisarts bellen met 'Ik ben die-en-die, baas van x, en ik wil iets over hem weten'.
Ik denk dat ie dan snel overtuigd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
"als dit alles jouw kennis niet overtuigT" natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Navraag doen klinkt niet zo netjes. Maar er zijn heel wat beroepen waarvoor een medische keuring vereist is. Dan gaat het om punten die beroepstechnisch van belang zijn. Een piloot met hoogtevrees om een voorbeeld te gebruiken kan natuurlijk niet. Maar stel dat de piloot in kwestie een slecht funktionerende hartklep heeft dan zal dat ook niet gaan en wordt de persoon afgekeurd en dan komt de baas het te weten. Maar ik denk dat aandoeningen die in feite los staan van enige relevantie voor het goed kunnen uitoefenen van dat beroep toch echt onder het beroepsgeheim van de arts vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergis je niet: bij een medische keuring kan de uitslag zijn dat iemand niet geschikt is, maar de arts mag niet vertellen waarom niet tenzij de gekeurde daar toestemming voor geeft. (En diegene kan het natuurlijk ook zelf vertellen aan z'n - gewenste - werkgever.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de beroepsmedische keuringen waar ik op doel vult de keuringsarts een formulier in. Die gaan vervolgens naar bijvoorbeeld iinspektie. Dat is de arts verplicht en daar heeft de gekeurde niets over te zeggen.
Hij kan het natuurlijk proberen maar de arts heeft geheimhoudingsplicht dus hij komt niet ver. Of de Arts is fout. Maar de werkgever kan wel een gezondheids onderzoek laten doen door een bedrijfsarts, maar ik weet niet wat deze voor gegevens mag geven, volgens mij alleen ingeval van ziekte en met toestemming van de onderzochte persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag.
Alleen de arts mag geen inhoudelijk antwoord geven en mag zelfs niet melden of de werknemer zich bij die arts gemeld heeft.
Overigens zou ik me als werknemer ernstig afvragen of ik voor zo'n baas nog zou willen werken. Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld vragen mag wel, antwoord geven niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Iedereen mag alles vragen aan een arts, maar de arts mag op dit soort vragen geen antwoord geven.
Nee, dat mag absoluut niet. Alle doktoren hebben idd een beroepsgeheim en ze zullen zeker geen vertrouwelijke info doorspelen aan derden. Als het toch zou gebeuren kun je zowel tegen de baas als tegen de arts een klacht indienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is inbreuk op de privacy van de patient.
De patient moet eerst toestemming daartoe verlenen.