Na een kattenbeet die ging ontsteken kreeg ik antibiotica van de dokterswacht. Er werd niet eens gepraat over tetanus. Moet ik nu nog ingeent worden?

Twee keer bij de dokterswacht geweest vanwege de ontsteking. Beide artsen noemden tetanus niet eens. Heb uiteraard geen zin in die vaccinaties, maar ook niet in tetanus. De beet is van een week geleden en inmiddels vrijwel genezen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik de assistente van mijn eigen huisarts gesproken. Die gaf aan dat er niet meer zo vaak een tetanusprik wordt gegeven als vroeger, dat wordt per verwonding bekeken. Je moet hem blijkbaar wel binnen 36 uur na de beet krijgen en dat was bij mij dus al niet meer mogelijk. Volgens haar hoefde je je geen zorgen te maken als je verder goed gezond was, omdat de kans op tetanus in NL heel klein is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K
Annswers
13 jaar geleden
Ja bij mij vroegen ze eerst hoe lang geleden ik een tetanus prik had gehad en toen ik dat niet meer wist werd er verder niet op ingegaan. Eigenlijk zou dat standaard bij aankomst ingevuld moeten worden. Misschien gaat het in de toekomst met medisch dossiers beter....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay mooi zo dan weten we dat ook weer, zo leren we nog eens wat bedankt :0)

Antwoorden (6)

in principe is het tetanus risico van een kattenbeet niet zo hoog. Tetanus loop je veel makkelijker op van bv vuil op straat wat via verwonding in je bloedbaan komt. Daarom ben je niet geprikt. Zelfs MET een vaccinatie kan je goed ziek worden van tetanus.

Als jij je gezond voelt, zou ik me geen zorgen maken. Als je je wel zorgen maakt, is de huisartsenpost - telefonisch spreekuur de aangesproken plek voor deze vraag..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De incubatietijd is van 1 tot 21 dagen. Ik zou de arts er in elk geval even over bellen en vragen of een tetanusinjectie niet alsnog verstandig is.

Op onderstaande site wordt aangegeven dat het tot 2 weken na de infectie nog nuttig is om tegengif te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huisartsen zijn meestal wel vrij snel met zijn conclusies. ze zien zoveel dingen en het is en blijft voor die mensen ook maar werk. het is ook lastig om daar tussen te bemiddelen aangezien ieder mens anders reageert op bepaalde stoffen.
Iemand met tetanus krijgt koorts, hoofdpijn en stijve spieren. Opvallend is dat vooral de spieren van de kaken stijf zijn. In een latere fase van de ziekte kan de spierkramp in het hele lichaam zitten. Het lichaam trekt dan krom naar achteren.

In Nederland komt tetanus weinig voor. Kinderen worden al op jonge leeftijd tegen de ziekte ingeënt. In ontwikkelingslanden komt de ziekte nog wel geregeld voor.

Zonder behandeling is de ziekte dodelijk. De behandeling bestaat uit een combinatie van antibiotica, medicijnen die de werking van het gif tegengaan (antitoxinen) en spierverslappende medicijnen.

Tetanus heet ook wel stijfkramp of kaakklem.

je lichaam kent de stof waarschijnlijk ook al als je gewoon bent ingeent. een mensen lichaam heeft een flink afweersysteem waar je best wel op kunt vertrouwen(met een beetje hulp)
als je nergens last van hebt en je voelt je gewoon goed zou ik me er geen zorgen meer om maken. maar ja voor echte zekerheid (als je teveel twijfelt) laat je gewoon een bloedtest doen. paar bloedprikjes en je krijgt een echt feitelijk antwoord van de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken ben je met een tetanus-prik 10 jaar
beschermd. Als de laatste tetanus-prik korter dan 10 jaar geleden is gezet hoef je nergens bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar een tentanus prik werk 15 jaar lang.
Maar ik weet dat mij vader wel een tentanus prik heeft gehad.
Hij was gekrabt door een straat kat en moet dus wel een tentanus prik hebben.
Want het was een (wilde) straat kat dus die kan weer infectie geven omdat hij op straat zwerft.

Ik zou zo wie zo de huisart bellen en vragen of je geen tentanus prik moet hebben.

Ik was ooit een keer gebeten (toen ik een kind was) door een hond en moest ook een tentanus prik hebben.

Bij wikepedia staat wel dat ook beten door dieren je tentanus kan krijgen.
DUs ik zou het wel gaan halen, beter voorkomen dan genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt wel van je leeftijd af die tentanus prik. Je hebt prikken die 15 jaar lang door werken en die 10 jaar lang door werken. Licht er aan wanneer hij gegeven is. De nieuwe werkt volgens mij 15 jaar en de oude 20 jaar geleden ( en daarvoor) ofzo werk volgens mij 10 jaar.
Als je niet meer weet wanneer je je laatste tetanusprik gehad hebt of dit langer is dan 7-10 jaar (tijd gaat snel)
zou ik NIET wachten een spuit te laten zetten.
Dat een kattenbeet NIET snel tetanus zou opleveren ben ik het ZEER MEE ONEENS, bijtwonden, vooral met scherpe kattetandjes gaan diep en zijn al snel afgesloten van zuurstof, de clostridium tetani kan zich dan vermenigvuldigen.
Dierenbeten zijn überhaupt gevaarlijk mbt. tetanus.
Als je eenmaal tetanus hebt , heb je een heel groot probleem.
Dus haal die spuit als je niet zeker bent van je zaak.
Op de eerste hulp geven ze al een tetanusprik voor een schaafwond......
Hoe ik dat weet, eigen ervaring en van mijn zoon die daar zijn co-schap heeft gelopen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ondanks het antwoord van de locale doktersassistente, doen eerste hulpafdelingen van ziekenhuizen dit wel , zeker voor een kattenbeet.
Het heeft OOK te maken dat men op die manier de profylaxe van alle Nederlanders intact wil houden.
Het komt zelden voor, maar dat is TE DANKEN aan het eerdere beleid.
Als de 36 uur verstreken is, en inenten zou gewenst zijn , dan krijg je zowel antistoffen als vaccinatie, dus meerdere injecties tegelijk
De reactie van de assistente zie ik daarom als een omkeerredenering.
Behoor je tot die zeldzame gevallen die wel Tetanus oploopt dan ben je onvoorstelbaar de sjaak.
Het klinkt eigenwijs dat ik tegen deze reactie in ga maar
dit is een mij goed bekend terrein, niet iedere verandering is een verbetering.

Overigens heeft de antibiotica wellicht de kans op tetanus verkleind en is het handig wel daarna alsnog een hervaccinatie te krijgen.

Het is een vreemde redenering en ook niet in alle opzichten verdedigbaar.

Dat zou hetzelfde zijn als de tandartscontrole afschaffen omdat Nederlanders -gemiddeld genomen-een gezond gebit hebben, zou dat misschien kunnen komen DOOR die controles?