Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb al jaren last van een koortslip..Waarom heeft mijn ene zoon het ook en de andere niet.?

Zal ze hoogstwaarschijnlijk allebei geknuffeld terwijl ik een koortslip had.?Onbewust. p/m 55 jaar geleden..

2 maanden geleden
in: Ziekten
Amadea
2 maanden geleden
Bij ons hetzelfde: onze moeder gaf dit virus door aan mijn broer en mijn zus, maar niet aan mij. Mijn vermoeden is dat zij toen ze zwanger was van mij een koortslip heeft gehad en op die manier aan mij antistoffen heeft gegeven.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Eén van jouw kinderen kan het ook gekregen hebben door een ander. Dat jij niet degene bent die het heeft doorgegeven.
ronron1212
2 maanden geleden
De oorzaak van een koortslip is een virus: herpes simplex type 1 (HSV-1). Ook HSV type 2 kan een koortslip veroorzaken. De meeste mensen dragen het virus bij zich. Schattingen daarvan lopen uiteen van 60 tot 80 procent van de bevolking. Je loopt het virus op door direct huidcontact (zoals zoenen) of via besmette voorwerpen. Vaak loop je in de kleuterleeftijd een besmetting op. Dan krijg je geen koortslip, maar een ontsteking van de slijmvliezen in je mond. Maar het kan ook heel goed dat je helemaal niets merkt van de besmetting. Je kunt het virus ook doorgeven zonder dat je het in de gaten hebt. Je draagt het virus de rest van je leven bij je.
erotisi
2 maanden geleden
Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus type 1 (HSV-1). Dat virus is heel besmettelijk, maar het pakt niet bij iedereen op dezelfde manier uit. Dat verklaart waarschijnlijk waarom één zoon er wél last van heeft en de ander niet. Waarom heeft de ene zoon het wel en de andere niet? Dat kan meerdere redenen hebben: 1. Moment en manier van besmetting
Je kunt iemand besmetten door: knuffelen of kussen aanraken van het gezicht/mond gedeelde spullen (bestek, handdoek, lippenbalsem)
Vooral als er een actieve koortslip was.
Het is heel goed mogelijk dat je beide zonen hebt geknuffeld, maar dat: de ene zoon het virus toen wel heeft “opgepikt” en de ander niet (of wel, maar zonder klachten) 2. Afweer verschilt per persoon
Sommige mensen: krijgen regelmatig koortslippen anderen krijgen nooit zichtbare klachten, ook al dragen ze het virus wél
Naar schatting draagt 60–70% van de volwassenen HSV-1, vaak zonder het te weten. 3. Het virus kan jarenlang “slapen”
Na besmetting blijft HSV-1 levenslang in het lichaam aanwezig, maar: het kan jarenlang geen klachten geven en later pas actief worden door stress, ziekte, zon, verminderde weerstand Belangrijk om te weten Het is geen kwestie van schuld — bijna iedereen loopt het ooit op Je kunt het virus ook overdragen zonder dat je het doorhebt Dat één zoon het niet heeft, betekent niet dat hij het nooit heeft gehad of nooit zal krijgen
BruutRos
2 maanden geleden
Ik had ook periodiek een koortslip. Dit gebeurde mij ook een keer in Frankrijk en een apotheker verkocht mij het supplement L. lysine. Binnen 3 dagen begon de koortslip te verminderen en verdween binnen een dag of 10. Plus kwam bijna 2 jaar niet terug. Voor mij een wondermiddel. De gebruiksaanwijzing: 's ochtends en 's avonds 1500 mg gedurende een dag of 10. Het Kruidvat verkoopt het voor een klein prijsje. De pillen zijn 1000mg, ik breek er een doormidden en kom zo op 1500mg. Ik heb altijd een hoeveelheid in voorraad voor als het weer de kop op steekt. Succes.
Antoni
2 maanden geleden
@BruutRos, ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, en weet er misschien weinig van, maar verdwijnt een koortslip over het algemeen sowieso al niet binnen een periode van zo'n tien dagen? Dat dacht ik! Dan is het dus maar de vraag of het medicijn werkelijk hielp! Hoe lang houdt een koortslip volgens jou over het algemeen aan zonder dat je iets ertegen doet?
Gabriella10
2 maanden geleden
In de chinese geneeskunde is een koortslip, en andere ontstekingen, een teken van een laag weerstand en stress. Met wat leefstijl aanpassingen kun je je weerstand verhogen. Geen koffie en alcohol, chocola bv. Kruiden als salie en citroenmelisse (Thee) kunnen helpen. Eterisch olie zoals tea tree vermindert de symptomen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing