Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Brengt elke teek Lyme over?

Toegevoegd na 5 minuten:
Tevens las ik dat je niet perse de kringen hoeft te krijgen als je Lyme ontwikkelt. Welke symptomen ontstaan ZEKER binnen enkele weken en is het dan nog te genezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helaas hebben die rot teken mij ook te pakken gehad. Nooit een rode kring gezien, nooit iets gevoelt. Een jaar of 5 geleden, ik was net op vakantie in Drenthe, voelde ik iets jeuken aan mijn bovenarm. Ik kon het net niet zien, maar voelde het wel, een teek die al vast zat. Ongerust door de waarschuwingen hiervoor in de media en dat je hem zo snel mogelijk er uit moest halen, begon ik aan het diertje te trekken( tekenpen had ik niet, winkels waren dicht)hij kwam er uit, maar zijn kop bleef zitten, dus wij een paar keer per dag kijken naar een rode kring. Nooit gezien. Enkele maanden later kreeg ik vage klachten, ik naar mijn natuurarts en die constateerde dat ik lyme had, maar zei hij, niet van deze keer, maar al veel jaren geleden!! Toen viel bij mij het kwartje en waren een aantal klachten die ik in de loop van de jaren had, verklaard. Van de velen klachten zijn er nu nog een paar over en die gaan heel langzaam ook minder worden. Ziekte van lyme kan chronisch worden waarbij je nog steeds klachten hebt, maar de bacterie niet meer toonbaar aanwezig is.

Nee alleen als de teek zelf is besmet met lyme

nee hoor, slechts een beperkt aantal procent is besmet met deze ziekte, mijn zus had ook eens een tekenbeet, ze was ook bang dat ze deze ziekte ging krijgen maar daar was niets van aan, dus geen zorgen

Nee hoor, gelukkig niet! Zie de website (en vele andere sites) Een deel van de teken is besmet, en bovendien is de kans op besmetting kleiner als de teek snel verwijderd wordt. Dus hoe sneller de teek weg is, hoe minder kans op besmetting. Zèlfs al zou die bewuste teek besmet zijn. Goed in de gaten houden (twee weken) of er een rode kring om de plek verschijnt. Ik heb wel vijf keer een tekenbeet gehad en ben nooit besmet geraakt.

Bronnen:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlan...

De bacterie Borrelia burgdorferi veroorzaakt Lyme. Alleen de teken die besmet zijn met die bacterie kunnen dus Lyme overbrengen. In 2010 was dat 15.1% van de onderzochte teken.

Bronnen:
http://www.natuurbericht.nl/?id=6060

Het is duidelijk dat Lyme-ziekte, zeker na het eerste stadium, geen alledaagse ziekte is. Dat wil echter niet zeggen dat u zich voortaan grote zorgen moet maken als u door een teek gebeten bent. Ten eerste is niet elke tekenbeet besmettelijk. Ten tweede veroorzaakt een besmette teek niet altijd een infectie. Ten derde wil geïnfecteerd zijn niet zeggen dat er ook ziekteverschijnselen zullen optreden. Ten vierde kan de ziekte, nu men weet hoe dit wordt veroorzaakt, meestal goed worden behandeld.

Bronnen:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlan...

Het risico dat iemand een besmette tekenbeet in Nederland oploopt, is dit jaar groter dan vorig jaar. In vergelijking met de rest van Europa zelfs is de kans hierop zelfs twee keer zo groot. Dat blijkt uit een onderzoek van het Wageningen Universiteit Researchcentrum (WUR) dat vrijdag werd gepresenteerd. Het Europese gemiddelde van teken die drager zijn van de ziekteverwekkende Borrelia-bacterie, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken, ligt rond de 10 procent. In Nederland ligt dat percentage twee maal zo hoog, op ruim 20 procent. In een eerder rapport dat vorig jaar door de universiteit in Wageningen werd gepresenteerd, lag dat dat gemiddelde juist lager dan in de rest van Europa. Het is voor de onderzoekers onduidelijk waardoor de toename is veroorzaakt. Willem Takken van het WUR: “Wij staan voor een groot raadsel. We hebben het op precies dezelfde wijze onderzocht en toch is er enorme stijging aangetoond. Het baart ons zeker zorgen. Daarom zijn we nu al bezig met onderzoek naar de oorzaak van de stijging.” Een van de mogelijke redenen is het veranderende klimaat. De afname van strenge winters zou een rol kunnen spelen. Hierdoor zijn de beestjes, die normaal van oktober tot april een winterslaap houden, het gehele jaar door actief. Het percentage teken dat drager is van de bacterie varieert volgens het rapport sterk van plaats tot plaats. In sommige gebieden ligt de kans op een besmette beet op 50 procent. Het landelijk gemiddelde ligt op 23 procent. Ook over de oorzaak van de verschillen tasten de onderzoekers van de Wageningen Universiteit in het donker. Uit de studie blijkt tevens waar en wanneer de meeste tekenbeten worden opgelopen. In het bos is het risico op een tekenbeet het grootst, gevolgd door de eigen tuin en de duinen. Volgens de onderzoekers is het verassend dat, na wandelen, tuinieren de grootste kans op een beet oplevert.

Bronnen:
tekenlyme.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100