Brengt elke teek Lyme over?

Toegevoegd na 5 minuten:
Tevens las ik dat je niet perse de kringen hoeft te krijgen als je Lyme ontwikkelt. Welke symptomen ontstaan ZEKER binnen enkele weken en is het dan nog te genezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je het boek "the secret"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snapt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
:-O
^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker niet ik heb altijd weet ik hoeveel teken en heb pas 1x lyme gehad..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe is dat jou vergaan nouk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een leuke GJ: qÔ_ôp @--'--,---- ~~~~((((((________(____()
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent er veel meer bedreven ik. Ik snap er geen hout van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste is een fronsend gezichtje, met oortjes, als je goed kijkt, lijkt ie precies op Ed. tweede is een roosje, het apestaartje is de roos, de rest een steel met blaadjes. De onderste is en brandende sigaret met blaadjes eraan. maar van dit soort dingen worden hele kunstwerken gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
________________$$$$$$$$$$$$$
_______________$$_$$$$$$_$__$$$
______________$_$__$$_$$$$_$$$$$$
_$$___________$$$$$$$_$$__$__$$$$$
$$$$$________$$$$$_$$$$$$$$$$_$$$$
$$__$$_____$$$_$___$$$$_$$_$$$_$$$____$$
$$$$$_$$$___$$$$$$$$$________$$$$___$$$$$
$$_$$__$$$__$$$$$$________§_$$$__$$$_$$$$
$$$_____$$$__$$_$$____$_____$__$$$__$_$$$
$$__$_$$$$_$$__$$______$$_$$$_$$$____$$$$
_$$_$$$$$$$_$$__$________$__$$_$$$$_$$$$$
___$_$$_$$$$_$$_$$$$$$$$$__$$__$_$$_$$$$
__$$__$_$$$$_$$$$$$$$$$_$$$$$_$$$_$$$$
__$$$__$_$$$$$___$$$__$$$$$____$$__$$$
___$$__$$__$$_______$$$__$$______$$_$$
___$$$$$___$$______$__$__$__$$___$$$$
_____$$$$$$_$______$$$___$__$____$$
________$$$$$$______$$___$$_$$____$
__________$$$$$$____$_____$$$$$$__$$
____________$__$$__$$_____$$$$_____$
____________$___$$__$$____$$______$$
___________$$____$$$$$____$______$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$____$$$$
$____________________$$$$___$$$$_$
$____$$$$_$$$$______$$$____$$____$
$___$$$$$$$$$$$____$$$____$$_____$
$___$$$$$$$$$$$____$$_$_$$_______$
$____$$$$$$$$$_______$$$$$_______$
$_____$$$$$$$_________$$$________$
$______$$$$$_____________________$
$_______$$$______________________$
$________$_______________________$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ zoals deze...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))) LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh brandende sigaret met as eraan :P http://www.snart.cc/de/Ascii/Engel/3 hier vind je heel veel, zitten mooie dingen bij hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:BB-ASCII-art-screenshot-zebra.png Tot echte kunst... (out of subject sorry :))

Het beste antwoord

Helaas hebben die rot teken mij ook te pakken gehad.
Nooit een rode kring gezien, nooit iets gevoelt.
Een jaar of 5 geleden, ik was net op vakantie in Drenthe, voelde ik iets jeuken aan mijn bovenarm.
Ik kon het net niet zien, maar voelde het wel, een teek die al vast zat.
Ongerust door de waarschuwingen hiervoor in de media en dat je hem zo snel mogelijk er uit moest halen, begon ik aan het diertje te trekken( tekenpen had ik niet, winkels waren dicht)hij kwam er uit, maar zijn kop bleef zitten, dus wij een paar keer per dag kijken naar een rode kring.
Nooit gezien.
Enkele maanden later kreeg ik vage klachten, ik naar mijn natuurarts en die constateerde dat ik lyme had, maar zei hij, niet van deze keer, maar al veel jaren geleden!!
Toen viel bij mij het kwartje en waren een aantal klachten die ik in de loop van de jaren had, verklaard.
Van de velen klachten zijn er nu nog een paar over en die gaan heel langzaam ook minder worden.
Ziekte van lyme kan chronisch worden waarbij je nog steeds klachten hebt, maar de bacterie niet meer toonbaar aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jeetje das k*t sorry Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zeg pff... na een jaar zegt men, wordt het chronisch... maar jij bent daar al overheen. Ik ben er van overtuigd dat die dingen toch te genezen zijn op zeker manieren... Momentele krijg ik griepachtige verschijnselen dus ik kijke morgen even aan anders ga ik nog voor het weekend nbaar de huisarts... De kring komt inderdaad niet altijd... Daarom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zegt allemaal nog niets, dat grieperig gevoel, maar het kan nog steeds wel.
dat grieperige gevoel heb ik nog steeds zo nu en dan en dat al voor jaren.
Ik herken het inmiddels wel, ga wat vroeger naar bed, drink voldoende water, ga een keer extra in de grot zitten en dan ben ik ineens weer het mannetje!
Maar al die jaren ervoor wist ik echt niet wat ik had, allemaal te vaag.
heftige stemmings wisselingen kunnen er trouwens ook mee te maken hebben.

Andere antwoorden (6)

Nee alleen als de teek zelf is besmet met lyme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs dan lang niet altijd
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is waar maar je kans is dan wel groot als je niet snel de teek verwijderd.
nee hoor, slechts een beperkt aantal procent is besmet met deze ziekte, mijn zus had ook eens een tekenbeet, ze was ook bang dat ze deze ziekte ging krijgen maar daar was niets van aan, dus geen zorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, gelukkig niet! Zie de website (en vele andere sites)
Een deel van de teken is besmet, en bovendien is de kans op besmetting kleiner als de teek snel verwijderd wordt. Dus hoe sneller de teek weg is, hoe minder kans op besmetting. Zèlfs al zou die bewuste teek besmet zijn.
Goed in de gaten houden (twee weken) of er een rode kring om de plek verschijnt.
Ik heb wel vijf keer een tekenbeet gehad en ben nooit besmet geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je dit stelt me gerust...
Ik weet alleen niet hoeland de teek er gezeten heeft. Hij was wel volgezogen. maar ik beet erin omdat ik het een vreemd iets vond, en toen kwam er bloed uit. Das de laatste keer dat ik in iets vreemds heb gebeten... Ik griezel ervan brrrrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jakkes! Hoe groot was ie op dat moment? Want dat zegt wel iets over hoelang de teek er heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tussen 1,5 en 2 mm
heel klein volgens mij. Tenminste heb er bij mijn kat weleens een gezien van bijna ee n cm. Wel was hij zwart volgezogen van het bloed. Zo zwart als een vlo kan zijn. Zegt dat je iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt heel klein. Kijk maar eens bij afbeeldingen van teken op internet. Ik denk dat je het beestje heel snel verwijderd hebt.
De keren dat ik een teek had voelde ik steeds een venijnig prikje. Dan wilde ik krabben en ontdekte zo'n mini beestje. Ik denk dat ik dus het vastbijten voelde. Jij misschien ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik streek smorgens bij het wakker worden over mijn been en voelde een raar bobbeltje. Ik pakte het en beet er eens op, en het knapte. Maar wanneer het erop gekomen is is me een raadsel. In mijn slaapkamer leven die beestjes niet, dus wss heeft het er al heel lang gezeten of heel lang een wandeling over mijn lichaam gemaakt om een leuk plekjes uit te zoeken? Lol ik weet de gewoontes er niet van... Maar ik heb ermee geslapen... Hoe lang duurt het voor zoiets zich vastgezogen heeft en je bloed gaat drinken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee ik weet ook niet hoe lang die teken wandelen over mensenlichamen. Ze zoeken een warm plekje, liefst in een plooi (oksel, knieholte ofzo). Misschien heb je de dag ervoor buiten je gast opgehaald, bij een wandeling? Of de teek is al eerder in je bed beland en heeft jouw been die nacht gevonden :-)
Plekje in de gaten houden en als er een rode rand ontstaat even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als hij lyme bij zich droeg is de kans groot als je er in geknepen hebt, dan spuit hij al zijn spuug weer terug en dat is absoluut niet goed!! maar als je lyme verschijnsellen krijgt is dit na 10dagen antibiotica ook geen punt!! xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zeker dat antibiotica helpt tegen lyme. ken meerdere mensen die ondanks een antibiotica kuur toch de ziekte van lyme hebben en er ook flink last van hebben.
De bacterie Borrelia burgdorferi veroorzaakt Lyme. Alleen de teken die besmet zijn met die bacterie kunnen dus Lyme overbrengen. In 2010 was dat 15.1% van de onderzochte teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is duidelijk dat Lyme-ziekte, zeker na het eerste stadium, geen alledaagse ziekte is. Dat wil echter niet zeggen dat u zich voortaan grote zorgen moet maken als u door een teek gebeten bent. Ten eerste is niet elke tekenbeet besmettelijk. Ten tweede veroorzaakt een besmette teek niet altijd een infectie. Ten derde wil geïnfecteerd zijn niet zeggen dat er ook ziekteverschijnselen zullen optreden. Ten vierde kan de ziekte, nu men weet hoe dit wordt veroorzaakt, meestal goed worden behandeld.
fremar
12 jaar geleden
Het risico dat iemand een besmette tekenbeet in Nederland oploopt, is dit jaar groter dan vorig jaar. In vergelijking met de rest van Europa zelfs is de kans hierop zelfs twee keer zo groot. Dat blijkt uit een onderzoek van het Wageningen Universiteit Researchcentrum (WUR) dat vrijdag werd gepresenteerd.

Het Europese gemiddelde van teken die drager zijn van de ziekteverwekkende Borrelia-bacterie, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken, ligt rond de 10 procent. In Nederland ligt dat percentage twee maal zo hoog, op ruim 20 procent.

In een eerder rapport dat vorig jaar door de universiteit in Wageningen werd gepresenteerd, lag dat dat gemiddelde juist lager dan in de rest van Europa.

Het is voor de onderzoekers onduidelijk waardoor de toename is veroorzaakt. Willem Takken van het WUR:

“Wij staan voor een groot raadsel. We hebben het op precies dezelfde wijze onderzocht en toch is er enorme stijging aangetoond. Het baart ons zeker zorgen. Daarom zijn we nu al bezig met onderzoek naar de oorzaak van de stijging.”

Een van de mogelijke redenen is het veranderende klimaat. De afname van strenge winters zou een rol kunnen spelen. Hierdoor zijn de beestjes, die normaal van oktober tot april een winterslaap houden, het gehele jaar door actief.

Het percentage teken dat drager is van de bacterie varieert volgens het rapport sterk van plaats tot plaats. In sommige gebieden ligt de kans op een besmette beet op 50 procent. Het landelijk gemiddelde ligt op 23 procent. Ook over de oorzaak van de verschillen tasten de onderzoekers van de Wageningen Universiteit in het donker.

Uit de studie blijkt tevens waar en wanneer de meeste tekenbeten worden opgelopen. In het bos is het risico op een tekenbeet het grootst, gevolgd door de eigen tuin en de duinen. Volgens de onderzoekers is het verassend dat, na wandelen, tuinieren de grootste kans op een beet oplevert.