Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat je als 72 jarige vaker ziek en vermoeid bent? bent?

Ik heb sinds 3 jaar ongeveer dat ik zo 2 keer per jaar koorts krijg en een week en soms zelfs 12 dagen ziek ben. Tussendoor soms verhoging een dag of 2 en bij tijden vermoeid voelen, maar die vermoeidheid verdwijnt ook wel weer en komt soms weken later weer terug. Vóórdat ik 68 was, was ik werkelijk nooit ziek. Zelfs verkouden wat op 1 hand te tellen. Nu al een paar keer een luchtwegeninfectie die 2 maanden duurde met een enorme blaf en slijmvorming. Heb toen van de dokter inhaalding gehad, maar hielp niet erg. Misschien hoort het bij ouder worden denk ik dan. Ik leef heel gezond en beweeg en wandel en eet zeer gezond met liefst groente. Vind het nogal frustrerend dat ik zo vaak ziek ben,

ronron1212
2 weken geleden
Nee dat denk ik niet. laat je eens goed onderzoeken.
Abcde
2 weken geleden
Dat je weerstand verminderd als je ouder wordt, is voor zover ik weet, niet abnormaal. Maar als je weer ziek bent, dan is het wel verstandig, al is het maar ter geruststelling van jezelf, om je huisarts dit verhaal te vertellen en te vragen hoe hij of zij hierover denkt.
tinus1969
2 weken geleden
Kan ook een soort van nawee van Corona/Covid zijn. Hoe dan ook, is er wel eens wat onderzocht? Bloed geprikt? Longfoto?
Eet je voldoende eiwit? Vitamine D?
jc54
2 weken geleden
Er kunnen verschillende oorzaken zijn.
Sinds mijn pensionering ben ik wel eens oppas bij mijn kleinkinderen (als ze ziek zijn). Aangestoken worden is dan snel gebeurd.
Destijds heb ik corona gehad, en daarna voel ik ook dat mijn weerstand verminderd is.
Het is dus moeilijk te zeggen wat de prcieze oorzaak is.
tinus1969
2 weken geleden
Een paar jaar geleden kreeg je hier advies om je schildklier te laten checken. Is dat ooit gedaan?
KleinDuimpje
2 weken geleden
Bij elk mens dat ouder wordt, veroudert ook het immuunsysteem. U leeft al gezond, dus dat is prima. Maar, het lichaam veroudert wel, dat kun je niet tegenhouden. Het ene mens heeft meer geluk dan de ander qua aanleg, ofwel het ene lichaam veroudert sneller dan het ander.
Kortom, de mens heeft wel invloed op de veroudering door gezond te leven, maar verouderen gaat automatisch. Dus ook het immuunsysteem veroudert automatisch.
U zegt dat u heel lang nooit ziek was. Helaas kunnen veel mensen dat niet zeggen. Nu bent u twee keer per jaar ziek en soms verhoging heeft. Dat kan inderdaad komen door ouderdom. Misschien heeft u de afgelopen jaren een flinke infectie gehad, die nu nog geregeld de kop opsteekt. Eigenlijk heeft u dan een permanente infectie waar u niet altijd last van heeft.
Maar, het kan ook zijn dat u bijvoorbeeld door het coronavirus een slechter werkend immuunsysteem heeft gekregen. Of misschien komt u met een groep in contact waardoor u meer vangt.
Natuurlijk kun je altijd verder onderzoek vragen. Maar je kunt het ook loslaten en genieten van de vele gezonde maanden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In ieder geval neemt je conditie af naarmate je ouder wordt, en dus ook je weerstand. Misschien heb je wat aan bijgaand artikel.
(Lees meer...)
een week geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing