heb je altijd een doorverwijzing van de huisarts nodig?

Ik ben zojuist naar de huisarts geweest voor een borst onderzoek. Hij zei niks te voelen of zien. Ik vertrouw op zijn onderzoek en antwoord maar ik twijfel toch om voor de zekerheid een echo te laten doen. Moet ik hier alsnog een afspraak maken met mijn huisarts voor een doorverwijzing of kan ik deze echo ook laten maken zonder zijn verwijzing?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedacht me na het onderzoek van de huisarts eigenlijk dat ik een doorverwijzing had moeten vragen, maar op dat moment dus eigenlijk helemaal vergeten te doen.

Ik heb geen knobbeltje maar wel een verandering. Ook voel ik steken, maar kan niet meer plaatsen of dit ook voor de verandering aanwezig was. Vandaar mijn zorg.

Ik ga liever 1keer teveel/vroeg dan 1keer te weinig/laat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Zonder verwijzing kun je niet naar de specialist. je kunt evt. wel een second opinion vragen bij een andere huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je huisarts nog niet laten weten dat je niet gerust bent na zijn diagnose. Ik zou opnieuw een afspraak met hem maken en zeggen dat je je zorgen maakt en doorverwezen wil worden om een echo te laten maken.
Het lijkt me sterk dat hij dan nog moeilijk doet. Het proberen zeker waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er een beetje vanaf. In principe moet je voor 2e of 3e lijnszorg een verwijzing hebben. Tegenwoordig is dat echter niet meer overal nodig, en hangt het van het ziekenhuis af of ze je ook helpen zonder verwijzing. Je zou wat rond kunnen bellen, een enkele keer mag je gewoon komen, ook als je geen verwijzing hebt.

Ik mis alleen iets in je verhaal, en dat is het gesprek met de huisarts. Heb je gevraagd om een verwijzing? Wanneer het gaat om iets als een gevoeld knobbeltje in de borst, zullen 9 van de 10 huisartsen best willen verwijzen als jou dat geruststelt, ook wanneer zij zelf er volledig van overtuigd zijn dat er niets bijzonders is. Grote kans dus dat je niet bij je huisarts langs hoeft, maar dat een telefoontje naar de assistente genoeg is. Verhaal uitleggen, zeggen dat het je erg gerust zou stellen, vragen of de arts een verwijsbriefje wil schrijven, en voila: hij ligt morgen voor je klaar.

Ik raad altijd aan om goed contact te houden met je huisarts, dat blijft namelijk de persoon waar jij terugkomt als er iets mis zou zijn, als je andere - al dan niet gerelateerde - klachten krijgt in de toekomst, als je vragen hebt of als er nader onderzoek nodig is. In sommige situaties is het mogelijk om zonder overleg met de huisarts naar een ziekenhuis of specialist te gaan. Ik raad dat echter niet aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling op dat laatste: ik raad dat niet aan wanneer het niet 'nodig' is. Natuurlijk, als je serieuze klachten hebt, en de huisarts keer op keer de ernst niet inziet, kan het erg verstandig zijn om andere wegen te zoeken om bij een specialist terecht te kunnen. Maar in dit geval zou ik eerst je twijfel eens uitspreken, en niet zelf gaan dokteren. Daarbij: behalve bij heel jonge vrouwen (tot 22 of 23 jaar) geeft een mammogram veel meer informatie dan een echo. Bij zelf dokteren (als dat in dit geval al mogelijk zou zijn) kun je zomaar eens een heel verkeerde weg inslaan. De huisarts is er niet voor niets. Als je hem uitlegt wat je twijfels zijn, kan die wellicht zovel aanvullende uitleg geven, dat je meteen je twijfels niet meer hebt. Ik zou eerst eens gaan praten dus.