Meningitis is een ontsteking ter hoogte van het hersenvlies. Ze kan veroorzaakt worden door verschillende types bacteriën en virussen :

Bacteriële meningitis is zeldzaam, maar kan zeer ernstig zijn en het snel toedienen van antibiotica is levensnoodzakelijk. Er zijn 3 kiemen die meningitis kunnen veroorzaken : de meningokok, de pneumokok (meer gekend als oorzaak van pneumonie) en Haemophilus influenzae (type b) (Hib). Deze kiemen kunnen ook een bloedvergiftiging veroorzaken, wat over het algemeen erger is dan meningitis.

Virale meningitis komt het meest voor, is minder ernstig en kan niet worden behandeld met antibiotica.
Alle vormen hebben dezelfde symptomen; alleen laboratoriumonderzoek kan bepalen welk type de aandoening veroorzaakt.

Meningokokken meningitis is op elke leeftijd de meest voorkomende oorzaak van meningitis. Het merendeel van de infecties treedt op bij zeer jonge kinderen; sinds enkele jaren komen zij ook bij jongeren van 15 tot 19 jaar en bij volwassenen voor.
Jongeren, maar voornamelijk oudere volwassenen, kunnen ook een pneumokokken meningitis opdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ontsteking kan veroorzaakt worden door een bacterie, een virus of door een ontsteking (zonder infectie) die al in het lichaam heerst. Een voorbeeld van een bacterie die meningitis kan veroorzaken is een meningokok, de ontsteking wordt ook wel nekkramp genoemd.
Jij kunt eens een kijkje nemen op de onderstaande website.