Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onder de MRI mag je geen metalen, maar waarom kan een infuusnaald wel?

Mijn bh moet uit, de knopen van mijn broek mogen niet, de rits van mijn vest is een probleem. Ik begrijp het, maar waarom kan een metalen? naald wel?

7 maanden geleden
in: Ziekten
TurfGraver
7 maanden geleden
Omdat metaal van de infuusnaald niet magnetisch is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Eigenlijk is dit heel simpel. Het gaat om metalen die magnetisch zijn omdat een MRI van een heel grote elektromagneet gebruik maakt. Om geen risico te lopen, mag een patiënt niets van metaal dragen.

Een infuusnaald, als die al blijft zitten, is van chirurgisch staal gemaakt. Dit is niet magnetisch en vormt dus geen probleem. Hetzelfde geldt voor schroeven en platen in het lichaam, die zijn ook niet magnetisch (gelukkig maar, anders zou dat flinke schade opleveren).
(Lees meer...)
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Zie ook bv https://radiologyblog.cincinnatichildrens.org/mr-safe-vs-mr-conditional-vs-mr-unsafe/
Hier wordt staal niet genoemd, wel goud, zilver en titanium.
Abcde
7 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord. Beide tot nu toe gekregen antwoorden bevatten goede informatie. Die van jou geeft het antwoord op de hoofdvraag en is daarom, na enig wikken en wegen, het beste.

Andere antwoorden (1)

De naald wordt gebruikt om te prikken en de canule in de ader te zetten.
De naald wordt daarna verwijderd en alleen de canule blijft zitten.
Citaat:
Een infuus is een flexibele kunststof hol buisje (canule), dat met een naald in de bloedbaan wordt gebracht. De naald wordt daarna teruggetrokken en de canule blijft in het bloedvat achter.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 5 mei 2025 11:36: afbeelding
Plaatje bij antwoord
7 maanden geleden
Abcde
7 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord. Heb je ook een bron? Hieruit begrijp ik dat de naald blijft zitten
https://www.ziekenhuisamstelland.nl/aandoeningen-behandelingen/mri-scan-hart/
Bij thuiskomst bedacht ik me ook dat de naald, voor zover ik me herinnerde, niet verwijderd was.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Soms is het moeilijk om een bron te vinden van niveau.
Even scrollen en je krijgt een antwoord van een ervaringsdeskundige
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/15b8i3j/ik_krijg_een_mriscan_van_mijn_hypofysethamulus/?rdt=59523 Ik zal jouw bron ook zo lezen.
Desnoods reageer ik dan weer. Veel mensen denken dat een infuus een naald is ipv een canule. Neemt niet weg dat er zeker naalden gebruikt worden tijdens mri- scans.
Deze kunnen geleiden naar de juiste plekken.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Ik heb de bron gelezen.
Hieruit kan ik niet opmaken dat de naald zelf blijft zitten.
De naald is gereedschap om de canule in te brengen.
Abcde
7 maanden geleden
Ik vind in jouw bron niet of de naald blijft zitten of niet. Dat de naalden van RVS gemaakt zijn en niet magnetisch zijn, is mij ondertussen duidelijk.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Naar beneden scrollen. Ik zal een screenshot maken en bij het antwoord plakken
Abcde
7 maanden geleden
Ik heb het gelezen, maar vind dit niet overtuigend. Ik heb ook vaak een MRI scan gehad en heb nooit gemerkt dat de naald eruit werd gehaald. Uiteindelijk ben ik, door het missen van (goede) bronnen, zelf gaan zoeken en erachter gekomen dat jouw verhaal klopt, maar geen antwoord geeft op de hoofdvraag "waarom een infuusnaald wel in MRI mag". De infuusnaald blijft alleen achter als er meerdere keren, om wat voor reden dan ook een infuus geprikt zou moeten worden, wat in verhouding weinig voor zal komen. Jammer genoeg ben ook ik vergeten deze bron te kopiëren. Bedankt voor de genomen moeite. +
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Bij chemotherapie gebeurt dit tegenwoordig wel heel vaak dat de naald blijft zitten. Maar dan niet in de hand.
Laten we het erop houden dat alle antwoorden en reacties duidelijk hebben gegeven.
Prima toch.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing