Wanneer worden de klachten minder als bij long TBC ?

bv benauwdheid hoesten

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben hier benieuwd naar omdat iemand die ik ken dit heeft. Traject en medicatie word veel overgeschreven maar niet wanneer je kan zien en gaan merken dat er verbetering optreed

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Allereerst moet je dit vragen aan je longarts of GGD-arts, dus aan degene die jou behandelt. TBC komt zo weinig voor in Nederland (en in West-Europa in z'n algemeenheid) dat artsen er erg weinig ervaring mee hebben. De behandeling van TBC vraagt dan ook om specifieke deskundigheid.

Dit is wat ik weet: de behandeling met antibiotica duurt doorgaans zes maanden, waarvan de eerste twee maanden het meest intensief zijn, en de volgende vier maanden aangeduid worden als "continueringsfase", waarbij meestal ook minder medicatie nodig is. Die laatste periode is dus vooral om ervoor te zorgen dat de bacterie definitief gedood wordt. Puur theoretisch (maar let wel: ik heb er dus geen ervaring mee en géén specifieke kennis op dit gebied!) ga ik er dus vanuit dat klachten al in die eerste twee maanden zouden moeten verminderen. Nu is het natuurlijk wel zo dat als de ziekte al actief is (en dat is zo als je spreekt van long tbc) dat je longen ook tijd nodig hebben om te herstellen, ook nadat de bacterie onder controle is. Dit is dus nogmaals écht een vraag die je zou moeten stellen aan je behandelend arts: die kent jouw situatie, heeft je longfoto's gezien, bewaakt je medicatie, etc.