ik heb een bloedsuiker van rond de 9 moet ik naar de dokter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Amadea
10 jaar geleden
Als je (ik zou zelf niet weten hoe) kunt bepalen wat jouw bloedsuiker is, dan moet je toch ook weten wat het betekent?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb de meter van een vriend geleend

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af op welk tijdstip jij de meting gedaan hebt.
De bloedsuikerspiegelwaarden worden uitgedrukt in millimol per liter. Hiermee wordt bepaald hoeveel glucose er in je bloed zit.
Vlak na een maaltijd is dat veel hoger dan normaal. De waarden liggen tussen de 4 en de 8 mmol/l als je een paar uur niets gegeten en gedronken hebt. Twee uur na de maaltijd moet je bloedsuikerspiegel weer ónder de 9 mmol/l zijn.
Komt de waarde met een nuchtere maag vaak boven de 6 mmol/l uit, dan is er sprake van diabetes. Dan moet je dus zéker naar een arts gaan. Ook als vlak na het eten de bloedsuikerspiegel hoger is dan 11 mmol/l heb je vermoedelijk diabetes.
Amadea