De lever is een orgaan dat bij beschadiging weer kan aangroeien. Waarom is er bij hepatitis dan geen herstel?

Iemand wordt acuut opgenomen met helse pijn in de buikstreek, met vertraging (1 1/2 dag) word een galsteen die de galgang kennelijk blokkeerde eruit gehaald. De dag erna kan patient niets meer eten want dat komt er zo weer uit. Hepatitis wordt eigenlijk al tijdens de operatie door de chirurg geconstateerd.
Er volgt geen herstel maar na een periode van maanden honger en sondevoeding, sterven. Het lichaam is op.
Zou in een dergelijk geval als de ontstoken delen waren verwijderd de lever zich kunnen herstellen?
Wat had bij de behandeling van de patient in deze casus anders of beter gekund?

Toegevoegd na 2 uur:
De leverontsteking is voortgevloeid uit een alvleesklierontsteking. Ik heb in het begin de term hepatitis (ontstoken lever) gebruikt terwijl ik dus pancreatitis(ontstoken alvleesklier) bedoelde. Sorry voor deze slip of the tongue. De vraag staat nog steeds voor wat die is Ik vroeg me dan ook af of de zieke delen van een alvleesklier op dergelijke manier kunnen worden behandeld dat het orgaan kan genezen door de ontstoken delen weg te nemen. p.s ook de eerste reakties vind ik waardevol.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K

Het beste antwoord

De pancreas is een moeilijk orgaan om in te snijden. Naast de insuline die er wordt gemaakt, komen uit de pancreas hele agressieve stoffen voor het verteringsproces in de darmen voort. een verwonding door een insnijding in het orgaan kan dan een moeilijke genezing als gevolg hebben met alle gevolgen. Vaak moeilijk om voor een arts om te kiezen voor een oplossing die het minst schadelijk is. Kijk eens op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alvleesklier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lever is uniek onder de andere organen, in die zin dat een beschadigde lever weer aangroeit (liver regeneration). Zo is het al mogelijk om een lever te 'klonen' door een gedeelte te amputeren en te gebruiken als implantaat (living donor liver transplantation). Bij beide patiënten, dus zowel donor als ontvanger, groeien dan (als het hele proces slaagt) de twee levers weer aan tot een normale omvang.

Anders ligt het wanneer het uiterst fijn opgebouwde leverweefsel verwoest wordt en overwoekerd wordt door bindweefsel. Zo'n verschrompeling van de lever (levercirrose) kan zeer veel verschillende oorzaken hebben, waaronder alcoholisme, virale hepatitis (waaronder met name hepatitis B en C), ijzerstapeling (Hemochromatose), auto-immuun hepatitis en nog vele andere oorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hepatitis een virus is in het lichaam dat in levercellen gaat zitten. Daarom kan het niet terug komen.