Sinds wanneer bestaat kanker?

Vroeg had je in de middeleeuwen de pest die is ook weggegaan, maar is kanker ook een ziekte die binnen een tijdje weg gaat of blijft het vorig eeuwig en vooral wil ik weten wanneer het ontstaan is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
13.4K

Het beste antwoord

Kanker is er waarschijnlijk altijd al geweest. Alleen vroeger wisten ze nog niet wat het was.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kanker ontstaat door een ongecontroleerde celdeling, je kan niet veel doen om het te voorkomen. ik denk dus altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanker is een verzamelnaam van ziektes die ontstaan door celschade - schade aan het DNA, vaak door ouderdom of door invloeden van buitenaf.

Vroeger kwam dat natuurlijk ook gewoon voor, alleen werd het uiteraard vaak niet als zodanig herkend. Zo ver was de medische kennis toen nog niet gevorderd. En, nog voor de hand liggender : de meeste mensen werden gewoon niet OUD genoeg om kanker te ontwikkelen. Voor de meeste soorten kanker is daar namelijk nogal wat tijd voor nodig, en het merendeel van de ziektes ontwikkeld zich pas na het veertigste levensjaar, met een meerderheid na het zestigste.

In een samenleving waarin 36 een prachtige gemiddelde leeftijd is (middeleeuwen) haalden de meeste mensen die mijlpaal niet, en bezweken dus al - vaak aan één of andere besmettelijke ziekte waar we nu een simpel kuurtje tegen slikken - lang, lang voordat ze ook maar de kans hadden kanker te krijgen.

En verdwijnen doet het in de regel niet, zeker niet vanzelf. We hebben wel medicijnen en therapieen om de woekergroei van cellen (wat kanker uiteindelijk is) een halt toe te roepen of kunnen opereren om tumoren weg te halen zodat het proces stopt, en in de toekomst zouden we nog veel heil kunnen verwachten van DNA- en stamceltherapie, maar zo ver zijn we nog niet. En ook dan zal de ziekte niet verdwijnen, hooguit meer en meer een chronische ziekte worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, de pest is nog steeds niet uitgeroeid, hoor, al merken we er met de verbeterde hygiëne en behandelingsmethoden weinig tot niets meer van. Pest is een ziekte die ontstaat door een virus, bacterie, en dus op geen enkele manier te vergelijken met kanker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, nog een aanvulling :
Nee, kanker zal zeer zeker niet 'verdwijnen' of uitgeroeid worden. Naarmate we het milieu en onze leefwereld ernstiger vervuilen en een steeds minder natuurlijke leefomgeving creëren zullen we alleen maar meer en meer gevallen van en soorten kanker gaan zien, bij ook steeds jongere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al duizenden jaren vóór onze jaartelling werden beschrijvingen van kwaadaardige tumoren gemaakt. Sommige vond men op papyrus en die beschrijven tumoren die gevonden zijn op mummies in Egypte. Maar er was, desondanks, zeer weinig informatie over kanker tot Hippocrates. Hij leefde 460-370 voor Chr. en was een
zeer beroemd Grieks geneesheer. Volgens zijn talrijke zeer precieze beschrijvingen van de verschillende ziekten, leek het duidelijk dat hij kankerpatiënten verzorgde. De enige behandelingen in die tijd bestonden uit cauterisatie en diverse zalven.

Het was pas in 1772 dat artsen veronderstelden – weliswaar ten onrechte, zoals later bleek– dat de bacteriële ziekteverwekker Mycobacterium tuberculosis, die de oorzaak was van tuberculose, ook kanker veroorzaakte. In 1890 werd er enig ondersteunend bewijs gevonden voor de theorie dat er een kankermicrobe bestond.
Hopelijk komt er ooit een dag dat deze plaag totaal zal zijn overwonnen door de samengevoegde inspanningen van scheikundigen, biologen, geneesheren, fysici en vele andere disciplines. Maar zover is het nog niet.
En de geschiedenis leert dat er waarschijnlijk vóór die tijd al andere dodelijk ziektes zijn opgedoken.....
Amadea
12 jaar geleden
kanker bestaat al zolang er mensen zijn , maar naar 1950 is er een explosieve groei aan kanker vanwege conserveringsmiddelen, magnetrons,kunstmatige toevoegingen etc etc.
Tegenwoordig kan je kanker bijna een welvaartsziekte noemen