"Escherichia coli mag dan "goedaardig" genoemd worden, maar als deze bacteriën op de verkeerde plaatsen in het lichaam komen kunnen ze wel degelijk gevaar opleveren:
Bij een perforatie van de darm raakt de anders steriele buikholte besmet met darmbacteriën, waaronder E.coli. De dan ontstane buikvliesontsteking (peritonitis) is een ernstige en potentieel levensbedreigende ziekte. Vaak zal gekozen worden voor een spoedoperatie, waarbij de buik gespoeld wordt en zal de patiënt behandeld worden met antibiotica.
Als de urinebuis besmet raakt met darmbacteriën, kan dit een blaasontsteking opleveren.
Een andere mogelijkheid voor gevaar is wanneer gevaarlijke, gemuteerde, soorten van deze bacterie het lichaam binnendringen.
Mutatie is een natuurlijk verschijnsel waardoor het DNA van cellen en dus ook bacteriën zo nu en dan gewijzigd wordt. Zo'n wijziging zal meestal weinig verschil maken of een niet levensvatbare variant opleveren, maar soms heeft de wijziging tot gevolg dat er een nieuwe variant van E.coli opduikt die werkelijk anders is, maar toch goed is aangepast aan zijn omgeving. Soms kunnen deze wijzigingen een variant gevaarlijk voor de gastheer maken, met name als deze gastheer een zwak immuunsysteem heeft.
Soms kan de bacterie ook een botontsteking (osteomyelitis) veroorzaken. Een kuur van intraveneus toegediende antibiotica is dan noodzakelijk.
Een voorbeeld is Escherichia coli O157:H7, een variant die in toenemende mate voor problemen zorgt, onder andere via niet goed doorbakken vlees. Jaarlijks zijn er volgens schattingen in de Verenigde Staten alleen al, gemiddeld zo'n 73.000 gevallen, waarvan 61 dodelijk. Van de besmette gevallen zal 1 op de 10 het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS) ontwikkelen - ook wel 'hamburger disease' genoemd."

Toegevoegd na 53 seconden:
Nog even ter aanvulling, iedereen heeft ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, kopieerwerk van Wikipedia, dat de vraagsteller daar ook makkelijk had kunnen vinden. Maar dat betekent nog niet dat het verkeerde info is. Compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom, waarom niet zoeken naar informatie die overal bekend is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens!

Andere antwoorden (1)

E.coli is inderdaad besmettelijk, maar er zijn enorm veel verschillende varianten (serotypes) van de E.coli bacterie. De ene variant veroorzaakt (ernstige) ziekten en is zeer besmettelijk, de andere variant is een 'normale' darmbewoner die ieder mens bij zich draagt.
Zo is EHEC een E.coli bacterie die zo gemuteerd is dat ie gevaarlijk is geworden.