Is het bij een vitamine b12-waarde van 198 zeker dat er geen tekort is?

Ik kamp al lange tijd met felle hoofdpijn, spierkrampen, angstklachten, vermoeidheid,.. en er word niets gevonden. Er stond dat het minimum 150 is en daar zit ik boven, maar zou het toch kunnen dat het dit is? Zou veel kunnen verklaren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Er zijn veel mogelijke oorzaken voor je genoemde klachten. Is er ook naar andere vitamines gekeken? Of verder onderzoek voor je pijnklachten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij deze uitslag is het zeker dat je geen vitamine b12 tekort hebt. Waar je klachten wel vandaan komen weet ik niet. Maar daarvoor kun je terug naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Vics, wel eens van fout-positief gehoord? Zeker is het zeker niet, dit soort testen zijn lang niet 100% betrouwbaar.
Daarnaast zijn er altijd discussies over de grrenswaardes.
Ik zou echter eerst verder kijken als er geen andere aanwijzingen zijn voor een b12 tekort.
Kijk eerst eens naar de voeding, als die wat b12 betreft goed is dan wordt een tekort onwaarschijnlijk i.c.m deze test.

Antwoorden (1)

Nee dat is niet zeker, ten eerste zijn de tests niet altijd 100% betrouwbaar en ook kunnen er bij een gemiddelde waarde al problemen optreden.