Ik heb zojuist een mug in mn mond gekregen en die per ongeluk kapot gebeten. Proefde bloed. Moet ik een hiv test laten doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K
Amadea
7 jaar geleden
Zie http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/66391/stel-mug-prikt-aidsvirus-mug en http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/35832/muggen-wel-malaria-overbrengen-aids

Antwoorden (1)

Nee.

Muggen hebben geen CD4-cellen en kunnen daardoor geen hiv krijgen. Daarnaast kan een mug ook geen hiv overdragen, omdat het virus zich niet kan vermenigvuldigen.

Virussen hebben een gastheercel nodig om te leven en zich te vermenigvuldigen. Ieder virus heeft specifieke gastheercellen nodig, die cellen verschillen per virus. Het hiv-virus gebruikt CD4-cellen om zich te vermenigvuldigen. Een CD4-cel is een witte bloedcel die een centrale rol speelt in het afweersysteem. Muggen hebben geen CD4-cellen, zodat er geen besmetting kan zijn.

Wanneer een mug iemand steekt, zuigt ze bloed op dat ze gebruikt voor de ontwikkeling van haar eitjes. Doordat hiv zich niet kan vermenigvuldigen, wordt het heel snel verteerd. Ook als je een mug doodslaat die hiv-positief bloed heeft opgezogen, is er geen risico op hiv-overdracht. Het virus sterft immers door de afwezigheid van CD4-cellen en het bloed is vermengd met dierlijke sappen.
Amadea