tast koorts ook je eigen goede bacterien aan?

koorts krijg je om kwalijke infecties te bestrijden, die geven de geest bij hogere temperaturen. maar hoe zit het met je goede bacterien in je lichaam, kunnen die daar wel tegen?
Ik weet dat bijv een antibiotica kuur (ook bedoeld om een infectie te bestrijden) in dezelfde moeite (helaas) een groot deel van je darmflora om zeep helpt, vandaar de tip om dan extra jogurt/yakult etc te gebruiken.
Maar ik heb nog nooit gehoord van tips wat te nemen na een stevige koortsaanval

13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Koorts is een verdedigingsmechanisme van ons lichaam en dus absoluut nuttig. Want het geeft ons immuunsysteem een por in de rug. Enerzijds motiveert het onze witte bloedlichaampjes om meer antistoffen aan te maken. Anderzijds remt ze de bacteriegroei, want bacteriën vermenigvuldigen zich minder snel wanneer de temperatuur stijgt.

Het zal ook de andere (goede) bacteriën remmen in hun groei, maar het vernietigt niet, het is bij lange na niet zo desastreus als een antibiotica kuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koorts kan je zien als een bescherming tegen ziekteverwekkers.
In de hypothalamus ( belangrijk deel van de hersenen die oa. zorgt voor overleven, eten , vechten paren enz. je gedrag dus en tevens ook de regelaar van je temperatuur)
komt bij het binnendringen van koortsopwekkende stoffen
die ontstaan door bacteriële giffen bij infecties,
het vrijkomen van hormoonachtige stoffen die vele fysiologische processen in je lichaam regelen zoals, pijn, maagwandbescherming tegen zuur,je bloedvaten etc. en
bij vergiftigingen, een verhoogde instelling van de interne thermostaat die zich hierin bevindt.

Door koorts versnelt het hartritme en daarmee de bloedsomloop , waardoor de cellen van het immuunsysteem sneller aangevoerd worden.
Door koorts verhoogt het metabolisme (stofwisseling) en kan er een sneller herstel van aangetaste cellen en weefsels plaatsvinden.
Koorts kan echter ook onstaan door bacterién zelf d.m.v.
pyrogenen (koortsopwekkende stoffen) zodat zij zich door de hogere temperatuur sneller kunnen vermeerderen en daarmee het afweersysteem kunnen ontlopen. Hierdoor moeten medicijnen gegeven worden zoals antibiotica en/of ontstekingsremmende middelen. Deze medicatie is schadelijker dan de koorts zelf.

De koorts beschadigt geen cellen, die waarschuwt alleen dat je immuunsysteem aan de slag moet gaan.
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank een prachtig verhaal maar ik weet hoe koorts werkt, ik vroeg me echter af wat het doet met nuttige bacterien in het lichaam, niet met cellen ed
amc
13 jaar geleden
Daarom gaf ik die uitleg, om duidelijk te maken dat de koorts zelf niets vernietigt. Je kunt het vergelijken met de alarmbel die geen brand blust maar alleen waarschuwt.
De bacteriën worden aangepakt door medicatie en door de antibiotica kunnen ook goede bacteriën hiervan lijden.