Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de incubatietijd persoonsafhankelijk?

Of is die meer virusafhankelijk?

Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat voordat iemand ziekteverschijnselen krijgt na besmetting het bij de ene bijvoorbeeld meestal 2 dagen duurt en bij een ander 5 dagen of is dat voor iedereen eigenlijk hetzelfde en dan alleen afhankelijk van de hoeveelheid besmetting die is opgelopen.
Of is bij bijvoorbeeld oudere mensen de beginnende verschijnselen standaard veel later?

8 maanden geleden
in: Ziekten
LeonardN
8 maanden geleden
"Zo zie ik dat het bij griep en bij een SOA per persoon verschilt hoe lang de incubatietijd is, terwijl er bij andere ziektes wel een gemiddelde periode kan worden gegeven." ? Zowel voor SOA's en griep wordt vaak een gemiddelde tijd of een bekende periode gegeven net als bij andere ziektes(virussen).
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griep#:~:text=De%20tijd%20tussen%20besmet%20raken,het%20begin%20van%20de%20klachten.
https://www.homediq.com/nl/kunnen-soa-symptomen-binnen-48-uur-optreden/ "Terwijl dat bij aandoeningen waarbij het per persoon verschilt onmogelijk te constateren valt."
Het lijkt me dat als een ziekte een vrij bekende incubatieperiode kent, het nog steeds per persoon kan verschillen.
En ook andersom.
Bij een incubatieperiode die per persoon verschilt kan men vaak wel aardig een minumum/maximum/gemiddelde/normaal verdeling aangeven. Los daarvan ga ik ervan uit dat je besmetting vaak kan aantonen in veel gevallen voor dat de incubatieperiode is verstreken (en voor je symptomen krijgt).
Ik denk dat je de term besmetting overigens incorrect gebruikt (wat de verwarring wellicht veroorzaakt) en "ziek worden VAN die besmetting" bedoelt.
Iemand die nooit besmet is geraakt op een feestje, en iemand die wel besmet is geraakt op dat zelfde feestje, maar nooit symptonen laat zien zijn (zonder onderzoek*) niet echt goed te onderscheiden lijkt me.
*Waarbij ik me goed kan voorstellen dat bij bepaalde virussen zelfs met onderzoek dat niet aan te tonen is na de incubatietijd als je lichaam het virus goed op kan lossen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Incubatietijd is zowel virus- als persoonafhankelijk. (Denk hierbij ook aan verminderde weerstand).
(Lees meer...)
8 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing