Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is totale Cholesterol van 6.6 goed of te hoog?

Als je HDL 1.8 is en je LDL 4.4
En de totale Cholesterol 6.6
Wat betekent dit dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Min of meer afhankelijk van je leeftijd zijn dit prima waarden. Je HDL is met 1,8 zeer goed en je LDL is ook prima als je ouder bent dan 40.

De bepaling van je lipiden (cholesterol en bloedvetten) is altijd een momentopname. Ben je ziek, net geopereerd of onderga je een andere vorm van stress dan is je cholesterol een stuk hoger. Totaal cholesterol zegt niets.

Toegevoegd na 40 minuten:
Hieronder een website met nuttige informatie en waarop men durft te waarschuwen tegen een te laag cholesterol, zij het voorzichtig.

Toegevoegd na 15 uur:
Hieronder een website die aardige informatie levert en waarop men zeer terecht durft te waarschuwen voor een te laag cholesterol, zij het voorzichtig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een HDL van 1,8 niet veel te laag ??
Staat me zo iets van bij. Ik zit ook rond die waarden, en kreeg te horen dat de LDL prima was, maar de HDL te laag........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor, HDL mag lager zijn dan LDL, hoewel er onderscheid voor leeftijdsgroepen en geslacht wordt gemaakt. De waarden worden nogal arbitrair bepaald en kunnen per instelling wat verschillen, hoewel dat nooit buitenproportioneel zal zijn. Hieronder de referentiewaarden van Parkstad (Heerlen/Brunssum). Je weet ws. wel hoe je moet omrekenen in mg/dl, want dat is in Duitsland gebruikelijk, als ik me niet vergis: Cholesterol HDL 0,70 – 1,50 mmol/L Cholesterol LDL
< 40 jaar 0,7 – 3,6 mmol/L
40 – 60 jaar 1,9 – 4,5 mmol/L
> 60 jaar 2,4 – 5,5 mmol/L
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (1)

Een totaal cholesterol van 6.6 zit aan de hoge kant.

Totaal-cholesterolgehalte
Lager dan 5,0 mmol/l - normaal
Tussen 5,0 en 6,4 mmol/l - licht verhoogd
Tussen 6,5 en 8,0 mmol/l - verhoogd
Hoger dan 8,0 mmol/l - sterk verhoogd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding