Hoe kan het dat de bloedsuikerwaarde van een diabetes patient ineens omhoog schiet naar 28.3?

Desbetreffend persoon heeft zich netjes aan de regels gehouden, 'smiddags 3 glaasjes cola zero(zonder suiker).
2 mandarijntjes en normaal warm eten volgens de regels.
opeens ziet ze "sterretjes"voor de ogen en prikt om de suikerwaarde te meten in het bloed 28.3 is wel erg extreem lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.7K

Het beste antwoord

De waarden van de bloedsuikers van een diabeet kunnen eigenlijk alleen tot een dergelijke hoogte doorschieten als:

Er sprake is van vergeten insuline te spuiten

Na zeer veel koolhydraatrijk voedsel, zoals bami, rijst enz

Plaatselijke insulineresistentie. Insuline komt dan te laat

Te snel na de maaltijd controleren van bloedsuikers

Bij insulinepomp kan de pomp stuk zijn

En zo kan ik er nog wel enkele bedenken..

Echter bij waarden van 28.3 moet de patiënt zo snel mogelijk in het ziekenhuis opgenomen worden en dus moet je in voorkomende gevallen direct een arts waarschuwen..

Overigens màg en diabeet best cola mèt suiker tot zich nemen..mits hij/zij er maar voldoende insuline voor spuit. Suikervrij hoeft dus zeker niet (meer)

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Oorzaken van een te hoog glucosegehalte kunnen zijn:

•het eten of drinken van te veel suiker of koolhydraten;
•te weinig of niet op tijd nemen van medicijnen;
•minder lichaamsbeweging dan normaal;
•stress (zoals bij een examen, ongeval of operatie);
•ziekten met koorts, braken of diarree;
•het gebruik van medicijnen die het glucosegehalte verhogen.

Bij tekenen van hyperglykemie het volgende doen:

•Neem direct contact op met de huisarts bij een ernstig verhoogd glucosegehalte van het bloed!
•controleer of laat controleren of het glucosegehalte inderdaad zo hoog is;
•blijf medicijnen nemen, ook als u maar weinig eet;
•zorg dat u voldoende drinkt (anderhalve tot twee liter suikervrij vocht per dag) en normaal eet;
•bij koorts, braken of diarree is het goed om naast water ook bouillon te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dit matige eten lijkt het er dan meer op of vergeten is om insuline te spuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een beste uitschieter ja. Is eventuele medicatie op tijd genomen? Zo nee: dan is dat de meest waarschijnlijke oorzaak. Daarnaast zou het kunnen dat de maaltijd toch meer koolhydraten bevatte dan gedacht, of dat de insuline (wanneer het gaat om insuline-afhankelijke diabetes) niet juist gedoseerd was tov de maaltijd.

Daarnaast kan andere medicatie een plotselinge verhoging of verlaging van de bloedsuiker geven, maar kunnen ook andere factoren (stress, pijn) de bloedsuiker laten stijgen. Helemaal helder is het niet, maar als de bloedsuiker niet snel zakt (eventueel na bijspuiten, opnieuw: wanneer het gaan om insuline-afhankelijke diabetes, of wanneer dat niet zo is en medicatie niet genomen was deze alsnog genomen is)zou ik sowieso even een arts waarschuwen. En als het nu netjes zakt, lijkt het mij toch raadzaam om na het weekend dit incident even te bespreken met de behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nog nergens lees maar wel degelijk een reden kan.zijn is dat de vinger waar in is geprikt niet schoon is. Vooral na het eten van bijv een mandarijn kan er veel fruitsap op de vingers achter blijven. Ik zou zeggen eerst de handen nog eens grondig wassen en een tweede meting doen. Mijn zoon heeft ook diabetes en bij zulke hoge waarden dien wij altijd een tweede meting alvorens gelijk insuline toe te dienen. Het is namelijk al meerdere malen voorgekomen dat het bij de tweede meting wel een normale waarde was. Dus nogmaals eerst even wassen dan nogmaals meten en pas als het dan nog nodig is de nodige maatregelen nemen.