Laatste bezoek bij me opa, wat moet ik zeggen?

Laatste bezoek bij me opa, wat moet/kan ik zeggen?
Me opa zie ik vandaag voor t laatst, hij is ernstig ziek en krijgt van de week euthanasie. Ik weet niet goed hoe ik in zulke situaties moet omgaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit spontaan met kippenvel op mn hele lichaam en tranen in mijn ogen!! Ik denk dat je dit niet goed of fout kan doen. Ga erheen en kijk zelf hoe het loopt. Ik denk dat het vanzelf gaat. Heel heel heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterkte..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff, lijkt me echt een vreselijke situatie, heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterkte en succes.
denk dat als je er bent dingen een heel eind "vanzelf gaan".
volg je gevoel.
ga je alleen, anders is samen misschien juist handig en fijn..... nogmaals sterkte

Het beste antwoord

Geef hem nog een knuffel en een kus. Zeg eerlijk dat je niet zo goed weet wat je moet zeggen. Dat zal voor hem ook gelden. Als het bij je past kan je nog zeggen dat je veel van hem houdt en hem zal missen, maar dat hoeft niet perse. Jouw aanwezigheid zal hem genoeg zeggen.

Heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een knuffel en een kus durf ik niet te geven, misschien omdat ik een jongen ben. Bij vertrek, is een hand met de zin: ''heel veel sterkte'', genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk is dat genoeg, er zijn namelijk geen regels voor. Doe wat goed voor jou voelt. Als dat een hand geven is met de zin heel veel sterkte dan is dat prima!
Kristal
12 jaar geleden
+1 Absor. Wat moeilijk voor je Zerman.
Maar zeg gewoon hoe het voor je is als je kan.
En anders maar niet, alles is goed, want je bent er in ieder geval en je opa zal dat zeker heel fijn vinden en best begrijpen dat je het moeilijk vindt. Hij zal het ook moeilijk vinden, wetende dat dit de laatste keer is dat hij zijn kleinzoon ziet hier.
Sterkte.

Andere antwoorden (13)

He gatver, wat een rot situatie.

in dat soort situaties is er weinig wat je kan zeggen. Afhankelijk van hoe hij zich voelt KAN je goede herinneringen samen ophalen. Misschien een paar foto's van vroeger meenemen. Gezamelijk die goede tijd nog een keer ophalen. Als hij eigenlijk niet meer aanspreekbaar is, dan is 'Ik hou van je, en zal je missen' vaak al voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je hem zal missen ( als je hem tenminste regelmatig bezocht) en dat je het erg vindt dat deze tijd nu is gekomen maar dat je het dapper vind dat hij deze keuze heeft gemaakt. Dat je het goed met gem hebt gehad en dat je hoopt dat hij zijn welverdiende rust krijgt.
En, als je het grloofd kun je nog zeggen dat jullie elkaar ooit weer zullen zien.
Of zeg dat hij altijd een plek in je hart heeft en dat je hem nooit zult vergeten.
Sterkte voor jou, zulke ontmoetingen zijn zwaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je op het hart ligt. Hoeveel hij voor je betekent, hoe lief je hem vindt, hoe veel je van hem houdt, dat je altijd aan hem zult denken en vooral dat je hem heel erg gaat missen en dat je het heel fijn met hem hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je niet goed weet hoe je hier mee om moet gaan.Wat voor contact had je met je opa kwam je er als kind vaak maakte hij grapjes met jou?
Dan kun je misschien nog iets van toen tegen hem zeggen.Misschien wil opa ook nog wel iets tegen jou zeggen.Doe wat jou gevoel je ingeeft misschien zit je naast hem zonder wat te zeggen als jij en je opa daar bij goed voelen dan is dat goed.Of neem iets mee van vroeger voor opa.Probeer het niet te zwaar te maken wat je doet of zegt het is goed echt waar.Ga je met iemand mee ? Dat lijkt mij wel verstandig ( weet niet hoe oud je bent).Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige situaties hoef je niets te zeggen. Jouw aanwezigheid zal al voldoende zijn voor je opa. Oppassen met knuffels, vaak doet alles pijn bij mensen die doodziek zijn. Geef hem een kus en hou voorzichtig zijn hand vast, zodat hij weet dat je er bent. Als hij nog kan zal hij misschien iets aan je vragen. Dan weet je ook meteen wat je moet zeggen.
Ik wens je heel veel sterkte, ik weet wat je doormaakt, het is heel zwaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Sis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Wendy!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ed.
Gatsie!! Ik moet er bijna van huilen, wat een vervelende situatie,
Jouw opa heeft er zelf voor gekozen dit te laten doen, dus zal hij het gewoon al erg fijn vinden dat je naar hem toe komt en zijn laatste dagen te delen.
Dat laat zien dat je van hem houdt.
Alles wat op je hart ligt, en wat je wil zeggen moet je doen, als je behoefte hebt hem te knuffelen, doe dat dan, voel je vrij in wat je doet en zegt. Zeg hem maar dat je het moeilijk vindt om wat te zeggen als dat zo is.

Maar dat je er voor hem bent, is genoeg voor hem denk ik.
Heel veel sterkte!!

Kus,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand weet, hoe je in zulke ontzettend moeilijke situaties moet reageren en zeker niet als je 18 bent.
Heeeel moedig van je, dat je gaat.
Je MOET niets zeggen, je BENT er en dat is het voornaamste!
Kijk hoe het loopt, voel hoe je je voelt en doe/zeg wat op dat moment goed voor je voelt.
Heel veel sterkte en ik wens je een mooi en warm contact met je opa toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Wendy.
Inderdaad is het moedig dat hij gaat. Vele jonge mensen vermijden dit soort situaties, juist omdat ze niet weten hoe zich te gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Ik vind het ook echt super van hem!!!
Ik denk dat jij dat het best zelf kunt bepalen. Wij kennen jou noch jou opa en weten dus niet wat jullie samen hebben meegemaakt. Ga ook geen gemaakte dingen zeggen die je alleen zegt omdat dat lief overkomt. Zeg gewoon tegen hem wat je diep van binnen voelt en hoe erg je hem gaat missen. Herinneringen ophalen kan ook heel fijn zijn.
Neem in iedergeval op een goede manier afscheid. En jij weet zelf welke manier voor jou het beste is.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw opa*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Wat erg belangrijk is, bedenk wat je altijd nog wilde vragen. Ik kan me voorstellen dat het wel raar is, maar het moet niet zo zijn dat je achteraf spijt hebt en dat je nog met vragen zit.

Volgens mij zou ik dichtslaan... het lijkt me heel moeilijk, dus plan ook niet teveel. Laat het een beetje op je afkomen.

Vergeet hem vooral niet een knuffel te geven en een dikke kus. Misschien dat je het niet vindt, maar zeg in ieder geval tegen je opa dat het zo goed is. Doe dat voor zijn gemoedsrust.

Mijn opa stierf onverwachts toen ik 10 was en nu zit ik met allerlei vragen die onbeantwoord zijn gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon zo vrolijk mogelijk moet doen, je bent verdrietig en dat snapt je opa ook, maar het is het leukst om over goede herinneringen te hebben en zoveel mogelijk te lachen, want dan heb je nog een leuke laatste herinnering van hem.

sterkte en alvast gecondoleerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand kan jou vertellen wat je mag en moet zeggen.
Ieder geval zal weer anders zijn.
Geen zieke is gelijk.
Wees er gewoon voor hem, neem een stoel en ga bij hem zitten.
Mogelijk wil hij jou wat zeggen, geef hem daar de ruimte voor en de tijd.
Als jij aan het woord bent, kan hij niets zeggen.
En zegt hij ook niets, ook dat is goed, wees er voor hem.
Laat je gevoel je leiden.
Ga nooit van alles uit je hoofd leren, dat werkt niet.
Voor veel erg zieke mensen is aanwezig zijn voor al hen voldoende.
Ik weet dat het erg moeilijk voor je is en je er als een berg tegen op ziet.
Was het maar vast voorbij!
Maar probeer dat niet te laten zien.
Mogelijk als je dit leest, ben je al weer terug en heb je het achter de rug.
Mogelijk is het erg meegevallen.
Veel sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ed, geen zieke is gelijk en elke situatie is anders. Heel moeilijk allemaal, zeker voor een 18 jarige.
+1 voor je, steeds weer, rake woorden.
Je bent echt niet de enige die zoiets heeft.
Ikzelf wist ook niet goed wat ik moest zeggen tegen mijn opa, toen hij daar zo lag op zn sterfbed, niet kunnen bewegen, zelfs niet zn ogen openen, alleen nog maar luisteren/horen.

Ik zat bij hem en ineens kwam het.
Ik vertelde hem dat ik niet goed wist wat ik hiermee aan moest, maar dat ik wel heel veel van hem hield, en altijd van m zal houden.

Op hetzelfde moment dat ik het zei, klonk het niet als mezelf. Het klonk als iemand anders.
Mijn eigen stem, maar toch ook niet.
Wat ik wil zeggen is, ga jezelf niet pushen om dingen te zeggen, ofzo.

Je zou bij hem kunnen gaan zitten, z'n hand vasthouden.
Je hoeft niks te zeggen, laten merken dat je er bent is al genoeg.

Misschien komen de woorden vanzelf, misschien niet.

In ieder geval, Heel veel sterkte de komende zware tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt niets uit wat je zegt, hoe je het zegt en of je uit je woorden komt ja of nee. het gaat er om dat je nog een laatste keer bij hem kan zijn en hem kan laten weten dat je om hem geeft. heel veel sterkte! het zal wel zwaar worden denk ik!